سیستم انتقال قدرت مستقیم، دریچه ای نو در صنعت پله برقی

عموماً در پله برقی ها قدرت از طریق یک یا چند ردیف زنجیر محرک[1] از اسپراکت انتهای گیربکس به اسپراکت بزرگتری که در انتهای شفت اصلی پله برقی قرار گرفته، منتقل می شود و به همین ترتیب از طریق اسپراکت زنجیر پله که روی همین شفت قرار گرفته به زنجیر پله[2] انتقال داده می شود و موجب حرکت پیوسته پله ها می گردد (شکل 1).



شکل 1 – سیستمهای متداول انتقال قدرت در پله برقی ها

بسته به ارتفاع پله برقی، ممکن است از یک یا دو موتور-گیربکس و زنجیر انتقال قدرت در دو طرف شفت اصلی استفاده شود. همچنین بسته به میزان توان موتور، ممکن است دو یا سه رشته زنجیر محرک در این سیستم ها مورد استفاده قرار گیرد.

از آنجا که تنها پل ارتباطی بین منبع اصلی تولید قدرت و شفت اصلی پله برقی، همین زنجیرهای محرک هستند، بنابراین اگر بنا به هر دلیلی پارگی و شکست در این قطعه واسطه اتفاق بیافتد، خطر معکوس شدن حرکت وجود خواهد داشت. چراکه ترمز اصلی پله برقی بر روی موتور قرار گرفته و هنگامی که ارتباط مکانیکی موتور با شفت اصلی قطع شود، عملاً این ترمز از مدار خارج خواهد شد. این خطر مخصوصاً در پله برقی های تجاری که عموماً ترمز کمکی روی شفت اصلی خود ندارند، بسیار بیشتر احساس می شود.

معرفی سیستم انتقال قدرت مستقیم

سیستم انتقال قدرت مستقیم (Direct Drive Sytem) یک راهکار نو و خلاقانه در صنعت پله برقی است که با حذف زنجیر محرک، قدرت را مستقیماً از موتور توسط یک گیربکس کتابی به سر شفت اصلی پله برقی منتقل می کند. این سیستم برای اولین بار در سال 2005 توسط شرکت Renold Gears و به سفارش کمپانی Schindler ساخته شد و بر روی پله برقی نصب گردید. این گیربکس کتابی تنها 16 سانتیمتر عرض داشت (شکل 2).

گیربکس کتابی شرکت Renold Gears بر روی پله برقی Schindler نصب شده در پایتخت هلند (سال 2005)


شکل 2 – گیربکس کتابی شرکت Renold Gears بر روی پله برقی Schindler نصب شده در پایتخت هلند (سال 2005)

بعد ها شرکت Renold Gears طرح های متنوعی از این نوع موتور-گیربکسها را در انواع تکی و دوبل و همچنین یک موتوره و دو موتوره طراحی نمود (شکل های 3 و 4).

موتور گیربکس کتابی تکی با یک موتور (Single direct drive with single input)

شکل 3 – موتور گیربکس کتابی تکی با یک موتور (Single direct drive with single input)
شکل 4 - موتور گیربکس کتابی دوبل با دو موتور (Double direct drive with double input)
شکل 4 – موتور گیربکس کتابی دوبل با دو موتور (Double direct drive with double input)

در سالهای اخیر، این سیستم انتقال قدرت مورد توجه بسیاری از کمپانی های پله برقی ساز دنیا از قبیل KONE، thyssenkrupp، Schindler، SURAPID، XIZI قرار گرفته است. در شکل زیر نمونه دیگری از گیربکس کتابی استفاده شده در پله برقی SURAPID را مشاهده می کنید.

گیربکس کتابی نصب شده بر روی پله برقی کمپانی SURAPID
گیربکس کتابی نصب شده بر روی پله برقی کمپانی SURAPID

شکل 5 – گیربکس کتابی نصب شده بر روی پله برقی کمپانی SURAPID

مزایای سیستم انتقال قدرت مستقیم

مهمترین مزایای استفاده از سیستم انتقال قدرت مستقیم در پله برقی عبارتنداز:

1- افزایش سطح ایمنی و قابلیت اعتماد

2- افزایش راندمان سیستم انتقال قدرت

3- کاهش و تسهیل تعمیر و نگهداری و به تبع آن کاهش هزینه ها

4- کاهش میزان نویز و صدای پله برقی

  • با حذف زنجیر، ریسک موجود در حوزه پارگی و شکست زنجیر نیز حذف می گردد.
  • در سیستم انتقال قدرت زنجیری حتماً باید از طریق یک سیستم روغنکاری خارجی، عملیات روانکاری زنجیر بصورت پیوسته انجام شود. بنابراین ریسک خرابی سیستم روانکاری زنجیر و خشک کار کردن آن وجود دارد. همچنین بدلیل اینکه روغنکاری خارجی انجام می شود، احتمال ریختن روغن بر روی زنجیر پله و کاهش عمر آن نیز وجود دارد.
  • در سیستم انتقال قدرت مستقیم با حذف زنجیر و جایگزینی آن با چرخدنده، راندمان کلی سیستم انتقال قدرت افزایش می یابد. راندمان این گیربکسها با چرخدنده های مارپیچ (Helical Gears) حدود 96% می باشد.
  • راندمان این سیستم تقریباً 20% بیشتر از یک سیستم انتقال قدرت شامل گیربکس معمولی Worm-Gear و چرخ زنجیر می باشد (شکل های 6 و 7).
  • سیستم انتقال قدرت مستقیم نسبت به سیستم زنجیری تعداد قطعات کمتری دارد و همچنین نیازمند دوره های تعمیر و نگهداری کمتری می باشد. چرا که قطعات این گیربکس دارای طول عمر بیشتری نسبت به سیستم زنجیری هستند.
مقایسه راندمان سیستمهای انتقال قدرت گوناگون مورد استفاده در پله برقی KONE  بر اساس داده های واقعی آزمایشگاهی

شکل 6 – مقایسه راندمان سیستمهای انتقال قدرت گوناگون مورد استفاده در پله برقی KONE بر اساس داده های واقعی آزمایشگاهی
مقایسه دو پله برقی واقعی شرکت KONE با شرایط کاملاً یکسان و سیستمهای انتقال قدرت متفاوت (یک پله برقی در مترو Helsinki و دیگری در مترو Hakaniemi نصب شده اند)

شکل 7 – مقایسه دو پله برقی واقعی شرکت KONE با شرایط کاملاً یکسان و سیستمهای انتقال قدرت متفاوت (یک پله برقی در مترو Helsinki و دیگری در مترو Hakaniemi نصب شده اند)

جمع بندی

با توجه به مزایای متعدد سیستم انتقال قدرت مستقیم نسبت به سیستمهای زنجیری متداول، حرکت به سمت گیربکسهای کتابی در صنعت پله برقی امری اجتناب ناپذیر است.

از اینرو در شرکت بهران آسانبر نیز طراحی و ساخت این سیستم انتقال قدرت برای پله برقی، در دستور کار واحد R&D قرار گرفته و در آینده نه چندان دور شاهد پیشرفت های قابل توجهی در این زمینه خواهیم بود.

دستگاه سیستم انتقال قدرت برای پله برقی بهران
سیستم انتقال قدرت مستقیم
سیستم انتقال قدرت مستقیم

پیشنهادات مرتبط

آسانسور mrl-mr آسانسور - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
تفاوت آسانسور mr و mrl

آسانسورهای Mrl یا همان بدون موتورخانه (روملس) آسانسورهایی هستند که فضای جداگانه‌ای برای قرار گرفتن موتور و تابلو فرمان ندارند و موتور داخل چاله آسانسور زیر سقف و تابلو فرمان در کنار بالاترین توقف قرار می‌گیرد.

اولین آسانسور جهان - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
اولین آسانسور های جهان

اولین آسانسور های جهان بیشتر جنبه گردشگری داشتند تا حمل و نقل! در زمان های گذشته ساختمان های بلند طرفدار کمی داشت و طبقات پایینی مطلوب‌ترین طبقه‌ها بودند.

ظرفیت آسانسور و نحوه محاسبه آن - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
ظرفیت آسانسور

یکی از مهم ترین مواردی که در طراحی و اجرای آسانسور باید در نظر بگیریم، ظرفیت آسانسور است. عوامل مختلفی در تعیین ظرفیت آسانسور یک ساختمان موثر است. عواملی چون تعداد طبقات، فضای مناسب جهت اجرای آسانسور، ترافیک ساختمان، نوع کاربری و …. همگی در تعیین ظرفیت یک آسانسور موثر هستند.

سرعت آسانسور؛ بایدها و نبایدها - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
سرعت آسانسور؛ باید ها و نباید ها

سرعت آسانسورها بستگی به نوع آنها دارد. سرعت در برخی از آسانسورها کند، در برخی دیگر متوسط و در برخی بسیار سریع است. معمولا از آسانسورهای با سرعت زیاد در ساختمان های مرتفع و آسمان خراش ها استفاده می شود.

دنیای درون پله برقی - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
دنیای درون پله برقی

پله‌برقی یا پلهٔ روان نوعی دستگاه غول پیکر برای جابه‌جا کردن افراد است. ظاهر این وسیله همانند راه پله های ساختمانی است. پله‌برقی با به کار گیری از تجهیزات الکتریکی و مکانیکی، توانسته تا زمان انتظاری را که در سیستم آسانسور وجود داشته، از بین ببرد. 

کوچکترین آسانسور دنیا - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
کوچکترین آسانسور دنیا

کوچک ترین آسانسور جهان در شهر ونیز ایتالیا قرار دارد. محل قرارگیری این آسانسور در نزدیکی میدان سن مارکو و در هتلی به نام Hotel A La Commedia است. این هتل 4 ستاره دارای 35 اتاق و سوئیت است که با سبک مدرن و کلاسیک تزئین شده‌اند.

اخبار بهران

دانستنی آسانسور

مقالات آسانسور و پله برقی