ده آسانسور فوق سریع دنیا

گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران | دانستنی آسانسور | ده آسانسور فوق سریع دنیا

 

 

ده آسانسور فوق سریع دنیا که شما را شگفت زده می کند

امروز می خواهیم شما را با سریع ترین آسانسورهای جهان آشنا کنیم. این آسانسورها درنقاط مختلف دنیا قرار گرفته اند. اما به طور خلاصه می توان گفت سریع ترین آسانسورهای دنیا در آسیا واقع شده‌اند. با ما همراه باشید.

 

10- آسانسور مرکز جان هنکاک، شیکاگو، ایالات متحده آمریکا – 545 متر در دقیقه

یکی از آسانسور های فوق سریع جهان، آسانسور موجود در مرکز جان هنکاک شیکاگو است. این آسمان خراش 100 طبقه که 344 متر ارتفاع دارد، در ایلینوی شیکاگو واقع شده است. بروس گراهام طراح اصلی امریکایی این برج بود. اما مهندس سازه بنگلادشی-امریکایی به نام فضل الرحمن خان همکار او در طراحی و ساخت این پروزه عظیم بوده است. در سال های اولیه ساخت، این ساختمان دومین و بلندترین برج جهان پس از ساختمان امپایر استیت و بلندترین ساختمان در شیکاگو بوده است.

ساختمان جان هنکاک امریکا - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
ساختمان جان هنکاک امریکا – گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران

در حال حاضر برج هنکاک پنجمین ساختمان بلند شیکاگو و سیزدهمین ساختمان بلند در ایالات متحده است. این ساختمان در بین سالهای 1965 تا 1970 ساخته شد. حداکثر سرعت آسانسور آن به 545 متر در هر یک دقیقه می رسد. و ارتفاع 344 متری این برج را در کمتر از 1 دقیقه و تنها 38 ثانیه طی می کند. ظرفیت آسانسور برج هنکاک 14 نفر است. جالب است بدانید برج هنکاک نزدیک به 40 آسانسور در خود جای داده است که دوتای آنها در رصد خانه برج قرار گرفته اند.

بیشتر بخوانید:

9- آسانسور مرکز تجارت جهانی چین بجونگ، چین – 600 متر در هر دقیقه

آسانسور سریع دیگر جهان در چین قرار گرفته است. این آسانسور در مرکز تجارت جهانی چین واقع شده است. این مرکز در منطقه چائویانگ، منطقه تجاری مرکزی پکن قرار دارد. ساخت این مجموعه در سال 1985 شروع شد و در سال 2010 پس از تکمیل برج 3 مرکز تجارت جهانی چین به پایان رسید. این مرکز یک گروه تابعه از گروه kuok است که در سال 1985 تاسیس شد و متعلق به دو شرکت همکار است. سرمایه گذاری چین شی مائو و شرکت صنعتی کری.

مرکز تجارت جهانی چین - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
مرکز تجارت جهانی چین – گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران

مرکز تجارت جهانی چین بزرگترین مجتمع ساختمانی پکن است که از حدود 14 بخش شامل هتل ها، مراکز خرید، دفاتر، آپارتمان‌ها، اتاق‌های همایش و یک سالن نمایشگاه تشکیل شده است. مرکز تجارت جهانی چین به دلیل اینکه بزرگ‌ترین سایت تجاری لوکس با کاربردی مختلط در جهان است، به خوبی شناخته شده است. حداکثر سرعت آسانسورهای این مجموعه بزرگ به 600 متر در هر دقیقه می رسد. این بدان معناست که ارتفاع 355 متری برج را تنها در 35 ثانیه طی می کند. تعداد آسانسورها در این برج 41 عدد است.

8- آسانسور مرکز مالی جهانی شانگهای، چین – 600 متر در هر دقیقه

مرکز مالی جهانی چین واقع در شانگهای، توسط Kohn Pederson Fox طراحی شده و شرکت ساختمان Mori آن را توسعه داده است. شرکت جنرال ساختمانی شانگهای نیز پیمانکار اصلی ساخت این برج بوده است. این آسمان خراش با کاربری مختلط است که از دفاتر، هتل‌ها، اتاق‌های کنفرانس و مراکز خرید در طبقات همکف تشکیل شده است.

مرکز تجارت جهانی چین - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
مرکز تجارت جهانی چین – گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران

این هتل در حال حاضر سومین هتل مرتفع‌ جهان است. پیش از آن هتل ریتزکارلتون هنگ کنگ است که در طبقات 102 تا 118 مرکز تجارت بین المللی قرار دارد. آسانسور این برج در سال 2008 به بهره برداری رسید. حداکثر سرعت این آسانسور 600 متر در هر دقیقه است و ارتفاع 492 متری این برج را در 50 ثانیه طی می کند. تعداد آسانسور های این برج به 91 عدد می رسد!

7- آسانسور Skytree توکیو، ژاپن – 600 متر در هر دقیقه

برج توکیو اسکای تری نیز به یکی از پرسرعت ترین آسانسور های جهان مجهز است. این برج اصلی ترین سایت پخش تلوزیونی و رادیویی منطقه کانتویک سومیدای توکیو است. Skytree در سال 2010 به عنوان بلندترین سازه ژاپن شناخته شد. البته در مارس 2011، ارتفاع این برج به 634 متر افزایش یافت و آن را به بلندترین برج جهان بدل کرد. برج قدیمی توکیو دیگر پوشش کامل پخش تلوزیون زمینی دیجیتال را ندارد، زیرا توسط ساختمان های بلند احاطه شده است.

برج اسکای تری توکیو- گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
برج اسکای تری توکیو- گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران

حداکثر سرعت آسانسور آن نیز 600 متر در هر دقیقه است. آسانسورهای برج اسکای تری، ارتفاع 634 متری این برج را در 50 ثانیه طی می کنند. در برج Skytree تعداد کمتری آسانسور با ظرفیت بالاتر در نظر گرفته شده است؛ 4 آسانسور با ظرفیتی بالغ بر 40 نفر.

6- آسانسور برج خلیفه دبی، ایالات متحده عربی – 600 متر در هر دقیقه

برج خلیفه معروف به برج دبی در ایالات متحده عربی قرار دارد. این برج بلنترین ساختمان جهان است. ارتفاع کلی این برج 829/8 متر است. ساخت برج خلیفه از سال 2004 تا 2009 به طول انجامیده است. ساختار اولیه بتن مسلح و برخی از فولاد ساختاری این ساختمان نمونه برداری از کاخ جمهوری در برلین شرقی، پارلمان سابق آلمان شرقی است .

برج خلیفه دبی - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
برج خلیفه دبی – گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران

ساخت این ساختمان بر اساس تصمیم دولت و به جهت تنوع بخشیدن به اقتصاد مبتنی بر نفت و همچنین به دست آوردن شهرت بین المللی دبی بود. حدکثر سرعت آسانسورهای این برج 600 متر در هر دقیقه است. و ارتفاع 828 متری برج خلیفه را در تنها 82 ثانیه طی می کند. جالب است بدانید در ساختمان برج خلیفه 57 عدد آسانسور به کار رفته است.

5- آسانسور مرکز تجارت جهانی نیویورک، ایلات متحده آمریکا – 615 متر در هر دقیقه

مرکز تجارت جهانی وان که طراحی دیوید چایلدز است، بلندترین ساختمان در نیمکره غربی زمین است. این ساختمان رتبه هفتم بلندترین ساختمان های دنیا را دارد. مرکز تجارت جهانی نیویورک در سال 2012 به بلندترین سازه در شهر نیویورک بدل شد. یکی از سریع ترین آسانسور های دنیا در این برج قرار دارد. حداکثر سرعت این ساختمان به 615 متر در هر دقیقه می رسد. آسانسور برج وان ارتفاع 541 متری این ساختمان را در 47 ثانیه طی می کند.

4- آسانسور برج لندمارک یوکوهاما، ژاپن – 750 متر در هر دقیقه

برج لندمارک یوکوهاما سومین ساختمان بلند جهان و پنجمین سازه بلند ژاپن است که 296/3 متر ارتفاع دارد. البته در سال 2014 برج آبنو هاروکاس از نظر ارتفاع از این برج پیشی گرفت. این برج در منطقه میناتو میرای شهر یوکوهاما و در کنار موزه هنر یوکوهاما قرار دارد. این ساختمان شامل یک هتل پنج ستاره است که در طبقات 49 تا 70 قرار دارد و در مجموع 603 اتاق دارد. 48 طبقه پایین شامل مغازه ها، رستوران ها، کیلینیک و دفاتر است.

برج یوکوهاما - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
برج یوکوهاما – گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران

حداکثر سرعت آسانسور فوق سریع لندمارک تا 750 متر در یک دقیقه می رسد و این یعنی ارتفاع 296 متری برج را در تنها 36 ثانیه طی می کند. در برج لندمارک یوکوهاما تعداد 79 آسانسور پر سرعت وجود دارد.

3- آسانسور برج چین تایپه 101، تایوان – 1000 متر در هر دقیقه

آسانسور فوق سریع این برج از جمله سریع ترین آسانسورهای جهان است. برج چین تایپه 101 که قبلا به عنوان مرکز مالی جهانی تایپه شناخته می شد، آسمان خراشی در تایپه، تایوان است. این ساختمان از رمان افتتاح در سال 2004 تا اتمام برج خلیفه در دبی، امارات در سال 2010 رسما به عنوان بلندترین ساختمان جهان شناخته شد. پس از تکمیل، اولین آسمان خراش جهان شد که ارتفاع آن از نیم کیلومتر بالاتر رفت. تایپه 101 بلندترین ساختمان تایوان است.

برج تایپه 101 - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
برج تایپه 101 – گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران

آسانسورهای تایپه 101 که مسافران را از طبقه 5 به طبقه 89 در 37 ثانیه( به سرعت 6.6 کیلومتر در ساعت) می رسانند، رکورد سرعت را به ثبت رساندند. در سال 2011، تایپه 101 رتبه گواهی پلاتین را تحت سیستم گواهی نامه LEED برای بهره وری انرژی و طراحی محیطی دریافت کرد و به بلندترین و بزرگ ترین ساختمان سبز در جهان تبدیل شد.

2- آسانسور برج شانگهای، چین – 1080 متر در هر دقیقه

برج شانگهای بلندترین ساختمان در چین و سومین ساختمان لند جهان از نظر ارتفاع است. این ساختمان ( همراه با مرکز مالی پینگ آن ) دارای رکورد در داشتن بالاترین سکوی دید در یک ساختمن یا سازه با ارتفاع 562 متر است. تا سال 2017 دارای دومین آسانسور سریع جهان با حداکثر سرعت 20.5 متر در ثانیه بود. پس از آن مرکز مالی CTF گوانگژو از آن پیشی گرفت.

برج شانگهای چین - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
برج شانگهای چین – گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران

آسانسور برج شانگهای چین با حداکثر سرعت 1080 متر در دقیقه، ارتفاع 632 متری برج را در مدت 55 ثانیه طی می کند. این برج دارای 106 آسانسور پر سرعت است.

1- آسانسور مرکز مالی CTF گوانگژو، چین – 1200 متر در هر دقیقه

مرکز مالی Guangzhou Chow Tai Fook آسمان خراشی بلند با کاربری مختلط در منطقه گوانگدونگ در گوانگژو است. ساخت این مرکز در اکتبر 2016 تکمیل شد. این برج بلندترین ساختمان گوانگژو است. همچنین رتبه سوم ساختمان بلند چین و رتبه هشتم ساختمان بلند جهان را داراست! مرکز مالی گوانگژو CTF در مجموع 111 طبقه بالای زمین و پنج طبقه زیر همکف دارد و دارای یک مرکز خرید، دفاتر، آپارتمان‌ها و یک هتل است. مساحت ناخالص این آسمان خراش 507681 متر مربع است.

برج مرکز CTF - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
برج مرکز CTF – گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران

آسانسور فوق سریع این مرکز با سرعت باورنکردنی 1200 متر در هر یک دقیقه حرکت می کند. در این برج تعداد 95 آسانسور پر سرعت وجود دارد که هرکدام ارتفاع 530 متری برج را در 43 ثانیه طی می کنند.

آسانسور فوق سریع - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
آسانسور فوق سریع - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران

پیشنهادات مرتبط

آسانسور mrl-mr آسانسور - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
تفاوت آسانسور mr و mrl

آسانسورهای Mrl یا همان بدون موتورخانه (روملس) آسانسورهایی هستند که فضای جداگانه‌ای برای قرار گرفتن موتور و تابلو فرمان ندارند و موتور داخل چاله آسانسور زیر سقف و تابلو فرمان در کنار بالاترین توقف قرار می‌گیرد.

اولین آسانسور جهان - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
اولین آسانسور های جهان

اولین آسانسور های جهان بیشتر جنبه گردشگری داشتند تا حمل و نقل! در زمان های گذشته ساختمان های بلند طرفدار کمی داشت و طبقات پایینی مطلوب‌ترین طبقه‌ها بودند.

ظرفیت آسانسور و نحوه محاسبه آن - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
ظرفیت آسانسور

یکی از مهم ترین مواردی که در طراحی و اجرای آسانسور باید در نظر بگیریم، ظرفیت آسانسور است. عوامل مختلفی در تعیین ظرفیت آسانسور یک ساختمان موثر است. عواملی چون تعداد طبقات، فضای مناسب جهت اجرای آسانسور، ترافیک ساختمان، نوع کاربری و …. همگی در تعیین ظرفیت یک آسانسور موثر هستند.

سرعت آسانسور؛ بایدها و نبایدها - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
سرعت آسانسور؛ باید ها و نباید ها

سرعت آسانسورها بستگی به نوع آنها دارد. سرعت در برخی از آسانسورها کند، در برخی دیگر متوسط و در برخی بسیار سریع است. معمولا از آسانسورهای با سرعت زیاد در ساختمان های مرتفع و آسمان خراش ها استفاده می شود.

دنیای درون پله برقی - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
دنیای درون پله برقی

پله‌برقی یا پلهٔ روان نوعی دستگاه غول پیکر برای جابه‌جا کردن افراد است. ظاهر این وسیله همانند راه پله های ساختمانی است. پله‌برقی با به کار گیری از تجهیزات الکتریکی و مکانیکی، توانسته تا زمان انتظاری را که در سیستم آسانسور وجود داشته، از بین ببرد. 

کوچکترین آسانسور دنیا - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
کوچکترین آسانسور دنیا

کوچک ترین آسانسور جهان در شهر ونیز ایتالیا قرار دارد. محل قرارگیری این آسانسور در نزدیکی میدان سن مارکو و در هتلی به نام Hotel A La Commedia است. این هتل 4 ستاره دارای 35 اتاق و سوئیت است که با سبک مدرن و کلاسیک تزئین شده‌اند.

اخبار بهران

دانستنی آسانسور

مقالات آسانسور و پله برقی