آسانسور، بالابر یا آسانبر چیست ؟ | انواع آسانسور و کاربردها - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران

آسانسور، بالابر یا آسانبر چیست ؟

گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران | مقالات آسانسور | آسانسور چیست؟

 

 

آسانسور چیست و چه کاربردی دارد؟ 

هر فرد به طور متوسط روزانه 4 بار از آسانسور استفاده می کند! آیا تا به حال به این مساله فکر کرده بودید؟ در این مقاله باهم به بررسی آسانسور و کاربرد آن می پردازیم.

آسانسورها از کجا آمدند؟

با افزایش جمعیت و ساخت و سازهای عمودی در شهرها، سختی بالا و پایین رفتن از پله از معضلات زندگی شد. مخترعان صنعتی در صدد حل این مشکل برآمدند. پایه‌گذار علمی و طراح آسانسور های امروزی، دانشمند و ریاضی‌دان بزرگ، آتوود است. چیزی که آتوود طراحی کرد بیشتر شبیه به بالابر یا آسانبر بود. اما این مشکل همچنان پابرجا بود تا اینکه یک مکانیک آمریکایی به نام الیشا اوتیس ایمنی را در بالابر با به‌کارگیری چرخی ضامن‌دار که در صورت پاره‌شدن طناب، اندکی پس از سقوط بالابر را متوقف می‌کرد، فراهم کرد. این اختراع که در سال ۱۸۵۴ در نمایشگاهی در نیویورک پرده‌برداری شد، مقدمه‌ای برای کاربرد گستردهٔ بالابر بود. به آسانسور، بالابر یا آسانبر هم گفته می‌شود.

کارکرد آسانسور ها در گذشته- پایین تصویر موتورخانه قدیمی آسانسور
کارکرد آسانسور ها در گذشته- پایینِ تصویر موتورخانه قدیمی آسانسور

ریشه کلمه آسانسور

ریشه کلمه آسانسور، بالابر یا آسانبر کلمه فرانسوی ascenseur است. این وسیله اتاقکی است برای جابجایی عمودی افراد یا کالا بین طبقات. آسانسور ها بوسیله موتورهای الکتریکی یا هیدرولیکی کار می کنند. البته امروزه آسانسورهای مغناطیسی نیز رواج پیدا کرده اند.

 

درباره ایمنی آسانسور اینجا بخوانید

انواع آسانسور

آسانسور ها در خصوصیاتی مثل کابین یکی هستند. اما نحوه کارکرد مدل های مختلف آسانسور ها باهم متفاوت است. برای مثال آسانسور های الکتریکی با نیروی محرکه برق کار می کنند. اما آسانسورهای مغناطیسی با نیروی محرکه مغناتیس کار می کنند. امروزه آسانسور ها به پنج دسته الکتریکی، مغناطیسی، هیدرولیکی، وینچی و پنوماتیک طبقه بندی می شوند.

شماره ی یک: آسانسور های کششی

اساس کار آسانسور های کششی نیروی اصطکاک بین سیم بکسل‌ها و فلکه کشش موتور است. بر روی فلکه این موتور تعدادی کابل فولادی (اصطلاحاً سیم بکسل) وجود دارد که از یک سمت به کابین آسانسور و از سمت دیگر به وزنه‌های آسانسور که درون قابی فلزی به نام قاب وزنه قرار دارند، متصل است. با کمک این وزنه، نیروی کشش لازم برای حرکت کابین کاهش می‌یابد. جنس این وزنه‌ها معمولاً از چدن یا بتن است.

موتور آسانسور بهران - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
موتور آسانسور بهران – گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران

👈خرید آنلاین موتور آسانسور👉

👈خرید آنلاین وزنه تعادل آسانسور👉

شماره ی دو: آسانسور های هیدرولیکی

در آسانسور ( بالابر یا آسانبر) های هیدرولیک قاب وزنه وجود ندارد. بنابراین سیستم جک هیدرولیکی باید تمامی کابین و مسافران را جابه‌جا کند. آسانسور های هیدرولیکی نسبت به آسانسور های کششی نیاز به موتورهای قوی تری دارند. آسانسور های کششی یک موتور سه فاز غوطه ور در روغن دارند. در کنار موتور آسانسور هیدرولیکی یک شیر الکتریکی مخصوص که اصطلاحاً پاور یونیت نامیده می‌شود، وظیفه تأمین فشار روغن برای جک هیدرولیک را داراست. آسانسور های هیدرولیکی نسبت به آسانسور های کششی هزینه بیشتری دارند. اید به همین دلیل است که هنوز به صورت فراگیر در کشور ما به عنوان آسانسور های خانگی جا نیوفتاده اند. این درحالیست که در اروپا اکثر آسانسور های خانگی از نوع هیدرولیکی هستند.

شماره ی سه: آسانسور های مغناطیسی

در آسانسور های مغناطیسی ریل‌ها و تجهیزات متصل شده روی دیوار چاه آسانسور با مغناطیس دائم نقش استاتور را بازی میکنند. و موتور و کابین آسانسور نقش روتور را ایفا می‌کنند. با اتصال جریان برق به استاتور، میدان مغناطیسی ایجاد می شود. و به روتور القا می گردد. با قطع و وصل شدن میدان مغناطیسی ایجاد شده و القای جریان برق به وسیلهٔ سیم پیچ‌های استاتور، سیم پیچ‌های تعبیه شده روی روتور باردار شده و کابین به حرکت در می‌آید. بنابراین در آسانسور های مغناطیسی اجزایی نظیر وزنه تعادل، کابل فولادی، موتورخانه و .. وجود نخواهد داشت. آسانسورهای مغناطیسی بسیار ایمن‌تر از آسانسورهای معمولی هستند اما از لحاظ قیمتی بسیار گران‌تر اند.

آسانسور مغناطیسی- بهران آسانبر
آسانسور مغناطیسی- بهران آسانبر

شماره ی چهار: آسانسور های وینچی

آسانسور وینچی نوعی بالابر است که با زنجیر یا طناب فولادی آویزان شده و نیروی رانش به طریقی به غیر از اصطکاک به آن وارد می‌شود. در این نوع آسانسورها قاب وزنه وجود ندارد.

موتور آسانسور بهران - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
موتور آسانسور بهران – گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران

شماره ی پنج: آسانسور پنوماتیک

به آسانسور پنوماتیک، آسانسور وکیوم یا خلاء نیز می‌گویند. چرا که این آسانسور نیرو محرکه‌ی خود را از سیستم مکش هوا می‌گیرد. آسانسورهای پنوماتیک که معمولا برای ساختمان‌های 2 تا 4 طبقه مورد استفاده قرار می‌گیرند، از یک سیلندر مدور عمودی تشکیل شده‌اند که از جنس ورق‌های پلی کربنات است و یک کابین کواکسیال درون آن قرار دارد.

 

آسانسور پنوماتیک ایرانی – گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
آسانسور پنوماتیک ایرانی – گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران


موتور آسانسور بهران - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
موتور آسانسور بهران - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران

پیشنهادات مرتبط

ریموت آسانسور - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
ریموت آسانسور

امروزه وجود مجتمع های چندین طبقه و یا به اصطلاح آسمان خراش ها افزایش پیدا کرده اند. برای راحتی در رفت و آمد به کارگیری آسانسورها ضروری است. گاهی اوقات ساکنین مجتمع به درستی از این بالابرها استفاده نمی کنند. در این شرایط ریموت آسانسور می تواند به کمک مدیران بیاید و از استفاده های بی جا نهایت جلوگیری را به عمل بیاورد.

لرزش کابین آسانسور - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
علت لرزش کابین آسانسور

در طراحی و انتخاب آسانسور یکی از آیتم‌ های اصلی احراز کیفیت، بالا بودن ایمنی آن است که شامل موارد متعددی می‌شود. یکی از نشانه های کاهش ایمنی آسانسور بروز لرزش و صدا در کابین آسانسور بوده که در طولانی مدت سبب خرابی آسانسور و مشکلات ناشی از آن می‌شود تا جایی که ممکن است بسیار خطرآفرین باشد.

چاه آسانسور- گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
الزامات چاه آسانسور

آسانسورها بر حسب تعداد طبقات، ظرفیت و … دارای تحمل وزن متفاوتی هستند و برای طراحی ابعاد آن‌ها، باید فاکتورهای مختلفی را در نظر گرفت. یکی از بخش‌های مهم برای نصب آسانسور در یک ساختمان، چاله آسانسور است؛ رعایت و در نظر گرفتن ضوابط چاله آسانسور و استاندارهای مربوط به نصب آن الزامی و حیاتی است. در این مقاله درباره استاندارد و الزامات چاه آسانسور هر آنچه را که باید بدانید به شما می گوییم.

پله برقی دوچرخه - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
پله برقی دوچرخه در تروندهایم نروژ

ترامپ “Trampe” یک پله برقی مخصوص حمل دوچرخه است که در Brubakken در تروندهایم نروژ قرار دارد. این پله برقی که گاها از آن با نام آسانسور دوچرخه یاد می شود، اولین و تنها آسانسور حمل دوچرخه در جهان بود که در آگوست 1993 افتتاح شد.

مراحل خرید آسانسور - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
مراحل خرید آسانسور

مراحل خرید یک آسانسور خوب چیست؟ قدم اول در خرید آسانسور چیست؟ برای تامین آسانسور منزلمان باید از چه کسی کمک بگیریم؟ پاسخ سوالات شما در اینجا

کابین آسانسور - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
کابین آسانسور

کابین آسانسور معمولاً اتاقکی فلزی است که در بین یک فضای ریلی قرار می گیرد و همینطور از سیم بکسل و یا طناب فولادی برای جابجایی آن استفاده می شود. این اتاقک به صورت عمودی آویزان بوده و حرکت می کند. در این محفظه مسافر یا بار یا هر دو جای می گیرند.

اخبار بهران

دانستنی آسانسور

مقالات آسانسور و پله برقی