تاریخچه پله برقی

گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران | مقالات پله برقی | تاریخچه پله برقی

 

پله برقی چه زمانی اختراع شد و چگونه گسترش یافت؟

پله ‌برقی از آن دسته اختراعاتی است که حق امتیاز اختراع‌، ساخت و تولید آن را نمی توان به یک شخص یا شرکت مشخص نسبت داد. در طول تاریخ افراد بسیار زیادی در اختراع و بهره‌برداری از پله برقی سهیم بوده‌اند. بنابراین داستان طولانی‌ای برای گفتن دارد‌. با ما همراه باشید.

اولین‌ها در پله برقی و رمپ شیبدار

جالب است بدانید اولین نمونه پله‌ برقی با استفاده از چوب ساخته شد و در سال ۱۸۵۹ آقای “آمز” حق امتیاز پله‌های چرخان به صورت مثلث را به ثبت رساند. در این پله برقی مسافران با استفاده از آن از یک سمت بالا و از طرف دیگر پایین می‌آمدند. از طرف دیگر “جس رنو” در سال ۱۸۹۲ رمپ شیبدار متحرک را اختراع کرد که در سال ۱۹۰۰ به بهره‌برداری رسید. پس از آن نمونه‌ای از این رمپ شیبدار را در نیویورک نصب و راه‌اندازی کردند. این رمپ تا ۵۵ سال بعد یعنی سال ۱۹۵۵ در همان مکان مورد استفاده قرار می‌گرفت.

تاریخچه پله برقی - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
تاریخچه پله برقی – گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران

تفاوت پله برقی با پلکان برقی در چیست ؟

در گذشته وقتی گفته می شد پله برقی به معنای واقعی کلمه همان پله های رونده مورد نظر بود. و پلکان برقی شامل پله های برقی بعلاوه نرده هایی در دو طرف آن می شد. تا اینجا تفاوت پله برقی و پلکان برقی را متوجه شدیم. اما اگر پله برقی را اولین بار مستر آمز ساخت، اولین پلکان برقی ایده چه کسی بود؟

 

درباره پله برقی بیشتر بخوانید:

| پله برقی چیست و چه کاربردی دارد؟|

 

اولین پلکان برقی

در سال ۱۸۹۲ آقای “ویلر” آسانسوری شیبدار با نرده اختراع کرد. این آسانسور شیبدار اولین نمونه پله برقی های امروزی بود که بعد‌ها توسط “سیبرگر” و کمپانی “اوتیس “توسعه داده شد و به نوع جدیدی از پله برقی تبدیل گردید. این نوع از پله برقی سطوحی شیبدار و شبیه به پله برقی های امروزی بودند. اولین بار این پله‌ برقی در سال ۱۹۰۰ و در نمایشگاه پاریس به نمایش گذاشته‌شد. شما در تصاویر نمای پانورامای پیاده راه متحرک نمایشگاه پاریس (سال۱۹۰۰ میلادی) را مشاهده می نمایید.

تاریخچه پله برقی - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
تاریخچه پله برقی – گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران

واژه پله برقی یا ESCALATOR از کجا آمد؟

واژه پله‌ برقی ESCALATOR اولین بار توسط شرکت اوتیس به کار گرفته‌شد. تا قبل از سال ۱۹۳۰ که پله‌ برقی تبدیل به یک واژه عمومی شود، واژه پله‌ برقی ESCALATOR علامت تجاری شرکت اوتیس به‌حساب می‌آمد!

 

بیشتر درباره پله برقی بخوانید: 

| شانه پله برقی چیست و چه کاربردی دارد؟|

 

تاریخچه پله برقی در ایران

متاسفانه تاریخ دقیقی از ورود اولین پله برقی به ایران موجود نیست. اما اولین گزارشات ثبت شده، گواه بهره برداری از پله برقی در فروشگاه های فردوسی تهران (شهر و روستای سابق) در سال ۱۳۳۸ می باشد. فروشگاه فردوسی از اولین فروشگاههای مدرن ایران است. پله برقی نصب شده در این فروشگاه، ساخت یک شرکت آلمانی بود. جالب است بدانید در ابتدای بهره برداری پله برقی های فروشگاه فردوسی، زنان چادری و کودکان حق استفاده نداشتند و ماموری در ابتدای پله برقی ها، مانع این کار می شد.

پله برقی های فروشگاه بزرگ ایران و فروشگاه قدس که در اوایل سال  ۱۳۵۰ راه اندازی گردیدند نیز محصول کمپانی اوتیس بودند. در سالهای قبل از ۱۳۵۷، شرکت های اوتیس و شیندلر بیشترین سهم بازار ایران را دراختیار داشتند. پس از جنگ تحمیلی و آغاز بازسازی خرابی های جنگ، صنعت پله برقی به مانند آسانسور رونقی دوباره یافت.

 

آغاز حضور پر رنگ پله برقی در ایران

استفاده فراگیر از پله برقی ها، با افتتاح فروشگاههای زنجیره ای شهروند، خط یک متروی تهران و فرودگاه بین الملی امام خمینی آغاز گردید. استفاده از پله برقی بر روی پل های عابر نیز به سال ۱۳۸۲ بر می گردد. همچنین استفاده از پیاده روهای متحرک نیز با آغاز به کار فروشگاههای زنجیره ای هایپراستار در تهران آغاز شد. سپس ترمینال مسافربری فرودگاه بین المللی امام خمینی و ایستگاه راه آهن تهران نسبت به نصب و بهره برداری از پیاده روهای متحرک اقدام نمودند.

 

تاریخچه تولید پله برقی در گروه صنعتی بهران

ما در گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران در سال2017 میلادی شروع به ساخت و بهره برداری از بزرگترین کارخانه تولید پله برقی در خاورمیانه نمودیم. با توجه به تجربه سی و اندی ساله شرکت بهران، مدیران آن در صدد تولید موتور گیربکس های پله برقی و و سپس تولید بنیادی پله برقی به صورت صفر تا صدی برآمده‌اند. امروزه پله برقی های سخت کار بهران در جای جای میهن عزیزمان ایران به کار گرفته شده است. از جمله متروها، راه آهن ها، مجتمعات تفریحی و تجاری و به تازگی در پل های عابر سطح شهرها. علاوه بر این شرکت بهران حتی به کشورهای خاورمیانه از جمله ترکیه که خود یکی از تولید کنندگان مدعی پله برقی در خاورمیانه است، صادرات داریم. 

 

درباره پله برقی پل های عبر سطح کلانشهر تهران بیشتر بخوانید. 

تاریخچه پله برقی - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
تاریخچه پله برقی - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران

پیشنهادات مرتبط

آسانسور mrl-mr آسانسور - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
تفاوت آسانسور mr و mrl

آسانسورهای Mrl یا همان بدون موتورخانه (روملس) آسانسورهایی هستند که فضای جداگانه‌ای برای قرار گرفتن موتور و تابلو فرمان ندارند و موتور داخل چاله آسانسور زیر سقف و تابلو فرمان در کنار بالاترین توقف قرار می‌گیرد.

اولین آسانسور جهان - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
اولین آسانسور های جهان

اولین آسانسور های جهان بیشتر جنبه گردشگری داشتند تا حمل و نقل! در زمان های گذشته ساختمان های بلند طرفدار کمی داشت و طبقات پایینی مطلوب‌ترین طبقه‌ها بودند.

ظرفیت آسانسور و نحوه محاسبه آن - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
ظرفیت آسانسور

یکی از مهم ترین مواردی که در طراحی و اجرای آسانسور باید در نظر بگیریم، ظرفیت آسانسور است. عوامل مختلفی در تعیین ظرفیت آسانسور یک ساختمان موثر است. عواملی چون تعداد طبقات، فضای مناسب جهت اجرای آسانسور، ترافیک ساختمان، نوع کاربری و …. همگی در تعیین ظرفیت یک آسانسور موثر هستند.

سرعت آسانسور؛ بایدها و نبایدها - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
سرعت آسانسور؛ باید ها و نباید ها

سرعت آسانسورها بستگی به نوع آنها دارد. سرعت در برخی از آسانسورها کند، در برخی دیگر متوسط و در برخی بسیار سریع است. معمولا از آسانسورهای با سرعت زیاد در ساختمان های مرتفع و آسمان خراش ها استفاده می شود.

دنیای درون پله برقی - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
دنیای درون پله برقی

پله‌برقی یا پلهٔ روان نوعی دستگاه غول پیکر برای جابه‌جا کردن افراد است. ظاهر این وسیله همانند راه پله های ساختمانی است. پله‌برقی با به کار گیری از تجهیزات الکتریکی و مکانیکی، توانسته تا زمان انتظاری را که در سیستم آسانسور وجود داشته، از بین ببرد. 

کوچکترین آسانسور دنیا - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
کوچکترین آسانسور دنیا

کوچک ترین آسانسور جهان در شهر ونیز ایتالیا قرار دارد. محل قرارگیری این آسانسور در نزدیکی میدان سن مارکو و در هتلی به نام Hotel A La Commedia است. این هتل 4 ستاره دارای 35 اتاق و سوئیت است که با سبک مدرن و کلاسیک تزئین شده‌اند.

اخبار بهران

دانستنی آسانسور

مقالات آسانسور و پله برقی