سرویس و نگهداری آسانسور

 

گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران| مقالات آسانسور| سرویس و نگهداری آسانسور

 

ضرورت پنهان آسانسور ها

در طول تاریخ بشر همواره به دنبال ساخت ابزار و تجهیزات جدید برای افزایش رفاه و آسایش خود بوده است. اختراع بعضی از این تجهیزات، چنان تاثیر شگرفی بر زندگی انسان داشته که تصور زندگی امروزی بدون آن ها تقریبا غیر ممکن است. اختراع آسانسور مقدمه ای بر تحولی عظیم در صنعت، فرهنگ شهرنشینی و شیوه های نوین زندگی بشر بوده است.

بیشتر بخوانید:

| استاندارد آسانسور یعنی چه؟|

از جمله تجهیزاتی که تغییری عظیم در زندگی بشر ایجاد کرده است، آسانسور می باشد. آسانسور به عنوان وسیله ای کاملا اتوماتیک با ایمنی بالا، به افراد با هر توانایی یا محدودیت جسمی یا ذهنی، امکان می دهد ضمن انتخاب مقصد، فقط با فشردن یک شاسی در طبقه مورد نظر پیاده شود. همچنین با فراهم کردن امکان جابجایی بار، به افزایش رفاه و ساده تر شدن کارها کمک شایانی می کند. تصور بیمارستان ها یا درمانگاه ها بدون آسانسور دیگر محال است. در این مقاله به امر مهم سرویس و نگهداری آسانسور می پردازیم باما همراه باشید.

سرویس و نگهداری آسانسور - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
سرویس و نگهداری آسانسور – گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران

سرویس و نگهداری آسانسور

در مفهوم کلی، هر فرایندی که منجر به افزایش کارایی و طول عمر دستگاه شود، سرویس و نگهداری نامیده میشود. اما این تعریف مناسب صنعت آسانسور و پله برقی نیست. چرا که در اینجا تنها عملکرد تجهیزات موضوع بحث نیست . ایمنی مسافران نیز اهمیت بسزایی دارد.بنابراین تعریف سرویس و نگهداری در آسانسور و پله برقی عبارت است از مجموعه فعالیت هایی که برای حفظ حداقل سطح عملکرد ایمن آسانسور و پله برقی برحسب ویژگی های طراحی آن انجام میشود.

|درباره ایمنی آسانسور در این لینک بخوانید.|

سرویس نگهداری آسانسور در ایران به چه صورت است ؟

همین حالا که این مقاله را می نویسم آسانسورهای بسیاری در ایران وجود دارند که عمر آنها بیش از 25 سال است. آنچه در این میان حائز اهمیت است، وجود هزاران آسانسور در حال بهره برداری است که به علت بی توجهی به اهمیت سرویس و نگهداری، دارای عملکرد مناسب و ایمنی کامل نیستند.

آسانسورهایی که از بهمن ماه سال 1377 به قبل در ایران نصب و راه اندازی شده اند، گواهی نامه ایمنی آسانسور ندارند. نکته اینجاست که درباره سرویس و نگهداری آسانسورهایی که دارای گواهینامه ایمنی هستند می توان امیدوارتر بود. اما معمولا همین آسانسورها هم با اتمام قرارداد سرویس و نگهداری سال اول (که الزام استاندارد برای صدور گواهی نامه ایمنی آسانسور است) و یا اتمام ضمانت فروشنده در قبال قطعات آسانسور، ارائه خدمات سرویس و نگهداری پس از یکسال بهره برداری از آسانسور به پایان می رسد و تمدید نمی شود. به این ترتیب بخشی از آسانسورهای دارای گواهی نامه ایمنی پس از یکسال به حال خود رها می شوند. در این حالت برخی از آسانسورها از همان ابتدا فاقد سرویس و بازدید دوره ای هستند و فقط بهره برداران و ساکنان در صورت ضرورت یا بروز نقص و خرابی در آسانسور، از سرویس کاران آسانسور استفاده می کنند.

عواقب عدم سرویس و نگهداری آسانسور چیست؟

آسانسور یک مجموعه کامل در ساختمان است. این وسیله جنبه های گوناگونی از جمله طراحی سازه و اسکلت، نصب مکانیکال و الکتریکال و صدها قطعه ریز و درشت الکترونیکی و مکانیکی دارد. این دستگاه پیچیده بدون نگهداری بر پایه اصول متکی بر قواعد فنی، کارکرد مطلوبی نخواهد داشت. و در طولانی مدت باعث بروز مخاطرات و مسائل خاص خواهد بود.

برخی از قطعات آسانسور در اثر کارکرد مستهلک می شوند. بنابراین اگر سرویس دوره ای آسانسور نباشد متوجه استهلاک قطعات نمی شویم. در نتیجه ممکن است قطعات از کار بیوفتد و مشکل فنی ایجاد شود. حتی ممکن است به دلیل نبود برنامه راهبر مناسب در بحث سرویس و نگهداری، یک آسانسور خوب و با کیفیت تبدیل به یک دستگاه نا ایمن می شود. متاسفانه از مهم ترین دلایلی که در سالهای اخیر موجب حوادث آسانسور شده است، سرویس و نگهداری نامناسب و یا فقدان آن است.

سرویس و نگهداری آسانسور - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
سرویس و نگهداری آسانسور – گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران

 

راه حل های پیشنهادی برای حل این مشکل

اولین مورد اطلاع رسانی درست است. اطلاع رسانی و ایجاد آگاهی عمومی در جامعه نسبت به تبعات حقوقی و قانونی مرتبط با حوادث آسانسور و سولیت دارندگان آن ها تا حدودی میتواند موثر باشد.

این آگاه سازی باید از طریق مراجع زیربط و به نحو جامعی صورت گیرد. برای مثال سازمان ملی استاندارد، دادگستری، وزارت صنعت معدن و تجارت، اتحادیه کشوری و سندیکای آسانسور بخش مهمی از این آگاه سازی را بر عهده دارند.

از نکات مهم دیگر آنست که این آگاه سازی باید رد سطح شرکتهای سرویس و نگهداری آسانسور صورت پذیرد. در نتیجه هم شرکت های سرویس و نگهداری و هم سرویس کاران با مسئولیت های بالا و ریسک های ناشی از پذیرش عدم سرویس و نگهداری آسانسور بیشتر آشنا می شوند.

همچنین باید برنامه جامعی جهت سرویس و نگهداری آسانسور تدوین شود. به حدی که بتوان تغییرات و پیشرفت فناوری را نیز در طی سرویس و نگهداری آسانسور مورد بررسی و تدقیق قرار داد.

سخن آخر

تصور زندگی امروزی بدون آسانسور غیر ممکن است. آسانسور ها نیز مانند هر وسیله مکانیکی یا الکترونیکی دیگر نیازمند تعمیرات دوره ای و نگهداری اصولی هستند. اما نکته حائز اهمیت در مورد آسانسور، پیچیدگی آن و تعداد قطعات به کار رفته در آن است. در این باره ارتباط آسانسور ها با جان مسافرین و ایمنی افراد حاضر در آن بسیار مهم است. بنابراین بهره گیری از یک برنامه مدون و منظم به صورت سالانه و ماهانه میتواند مخاطرات ایمنی ناشی از فقدان سرویس و نگهداری آسانسور را کاهش دهد.

 

سرویس و نگهداری آسانسور - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
سرویس و نگهداری آسانسور - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران

پیشنهادات مرتبط

آسانسور mrl-mr آسانسور - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
تفاوت آسانسور mr و mrl

آسانسورهای Mrl یا همان بدون موتورخانه (روملس) آسانسورهایی هستند که فضای جداگانه‌ای برای قرار گرفتن موتور و تابلو فرمان ندارند و موتور داخل چاله آسانسور زیر سقف و تابلو فرمان در کنار بالاترین توقف قرار می‌گیرد.

اولین آسانسور جهان - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
اولین آسانسور های جهان

اولین آسانسور های جهان بیشتر جنبه گردشگری داشتند تا حمل و نقل! در زمان های گذشته ساختمان های بلند طرفدار کمی داشت و طبقات پایینی مطلوب‌ترین طبقه‌ها بودند.

ظرفیت آسانسور و نحوه محاسبه آن - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
ظرفیت آسانسور

یکی از مهم ترین مواردی که در طراحی و اجرای آسانسور باید در نظر بگیریم، ظرفیت آسانسور است. عوامل مختلفی در تعیین ظرفیت آسانسور یک ساختمان موثر است. عواملی چون تعداد طبقات، فضای مناسب جهت اجرای آسانسور، ترافیک ساختمان، نوع کاربری و …. همگی در تعیین ظرفیت یک آسانسور موثر هستند.

سرعت آسانسور؛ بایدها و نبایدها - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
سرعت آسانسور؛ باید ها و نباید ها

سرعت آسانسورها بستگی به نوع آنها دارد. سرعت در برخی از آسانسورها کند، در برخی دیگر متوسط و در برخی بسیار سریع است. معمولا از آسانسورهای با سرعت زیاد در ساختمان های مرتفع و آسمان خراش ها استفاده می شود.

دنیای درون پله برقی - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
دنیای درون پله برقی

پله‌برقی یا پلهٔ روان نوعی دستگاه غول پیکر برای جابه‌جا کردن افراد است. ظاهر این وسیله همانند راه پله های ساختمانی است. پله‌برقی با به کار گیری از تجهیزات الکتریکی و مکانیکی، توانسته تا زمان انتظاری را که در سیستم آسانسور وجود داشته، از بین ببرد. 

کوچکترین آسانسور دنیا - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
کوچکترین آسانسور دنیا

کوچک ترین آسانسور جهان در شهر ونیز ایتالیا قرار دارد. محل قرارگیری این آسانسور در نزدیکی میدان سن مارکو و در هتلی به نام Hotel A La Commedia است. این هتل 4 ستاره دارای 35 اتاق و سوئیت است که با سبک مدرن و کلاسیک تزئین شده‌اند.

اخبار بهران

دانستنی آسانسور

مقالات آسانسور و پله برقی