گیرکردن در آسانسور، دلایل و چاره ها | گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران

گیر کردن در آسانسور؛ نکات ایمنی را جدی بگیرید!

گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران | اطلاعات عمومی آسانسور| گیرکردن در آسانسور

 

گیرکردن در آسانسور، دلایل و چاره ها

گیر کردن در آسانسور یکی از حوادثی است که همه ما از آن واهمه داریم. اما به راستی دلیل این اتفاق چیست؟ چرا گاهی آسانسور متوقف می شود و برای خارج شدن از آن باید از سرویس کار آسانسور یا آتش نشانی کمک بگیریم؟ آیا مهندسین سازنده آسانسور برای این مشکل راه حلی نیافته اند؟ باهم به پاسخ این پرسش ها دست میابیم. با ما همراه باشید.

گیرکردن در آسانسور - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
گیرکردن در آسانسور – گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران

دلایل گیر کردن در آسانسور

دلایل گیر کردن در آسانسور ها گاهی بسیار ساده است و به قطعی برق ختم می شود. گاهی هم استهلاک قطعات و عدم رعایت نکات ایمنی در نصب و راه اندازی آسانسور از دلایل عمده گیر کردن افراد در آسانسور است. باهم به بررسی این دلایل می پردازیم:

    • قطعی برق

    • نوسان برق

    • نقص فنی آسانسور

اگر آسانسور شما به دلیل قطعی یا نوسان برق متوقف شده و درون آن محبوس شده اید، مهم‌ترین مسئله در استفاده از آسانسور هنگام قطع ناگهانی و پیش‌بینی نشده برق این است که در بسیاری از ساختمان‌های امروزی تجهیزات پیشرفته وجود دارد و آسانسورها نیز به سیستمی به نام Black out یا برق اضطراری مجهز هستند که هنگام قطع ناگهانی برق آسانسور را تا توقف در سطح یکی از طبقات پشتیبانی می‌کند.

بیشتر بخوانید:

| سقوط آسانسور |

در صورت قطعی برق چکار کنیم؟

در صورتی که سیستم Black out را از قبل روی آسانسور خود نصب نموده اید صبر کنید تا آسانسور شما را به اولین طبقه برساند. سپس درب اتوماتیک کابین و طبقه به اندازه 2 تا 3 سانتی متر باز می شود. با استفاده از فشار دست درب را تا جایی که نیاز دارید باز کرده و پیاده شوید. در غیر این صورت باید از سایرین درخواست کمک کنید.

گیرکردن در آسانسور - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
گیرکردن در آسانسور – گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران

 

اطلاع به اطرافیان و درخواست کمک

لذا در موقعی که خود یا عزیزانتان در کابین گرفتار و محبوس شدید نگران مواردی چون خفگی، سقوط و … نباشید. عاقلانه ترین کار این است که تلاشی برای شکستن درب یا دستکاری از داخل کابین و امثالهم نکنید چون‌ اوضاع را بدتر خواهید کرد.
در ابتدا سعی کنید خونسردی خود را حفظ کرده و درخواست کمک کنید. برای اینکار می توانید از آژیر خطر داخل کابین کمک بگیرید. یا با وسیله‌ ای فلزی(مانند کلید) بر درب داخل کابین بزنید تا صدای آن در تمام مسیر چاه آسانسور شنیده شود. همچنین صدا زدن سایرین‌ و یا استفاده از موبایلتان می تواند کمک کننده باشد. دقت کنید فقط از افرادی که قبلا آموزشهای لازم را برای امداد و نجات دیده اند، کمک بخواهید.

تماس با آتش نشانی

در گام بعدی در صورت گیر کردن در آسانسور با شماره ۱۲۵ تماس بگیرید و پس از اعلام آدرس دقیق محل، منتظر رسیدن نیروهای امدادی باشید. همزمان یا بعداً از شرکت آسانسورتان که با ایشان قرارداد سرویس و نگه داری دارید بخواهید برای بررسی موضوع یا رفع نقص فنی به ساختمان شما مراجعه کنند.

بیشتر بخوانید:
| پاترنوستر؛ آسانسور کشنده |

عاقلانه‌ترین کار منتظر کمک ماندن است!

ابتدا مطمئن باشید که توقف آسانسور بین طبقات حتی اگر ناگهانی و با یک تکان شدید باشد درست است که گاها وحشتناک و دلهره آور است ولی عمومأ در این حالت سیستم ایمنی آسانسور متوجه نقصی مثل بازشدن ناگهانی دربهای طبقه بر اثر دستکاری یا خطای خود سیستم یا پاراشوت( عمل کردن ترمز اضطراری) یا … است و به کابین فرمان ایست می دهد تا خطری مسافرین را تهدید ننماید. برای این است که می گویند ماندن و نشستن در خود کابین تا رسیدن کمک از بیرون عاقلانه ترین کار است. قهرمان بازی مربوط به فیلم هاست!

چند تکنه کوتاه که لازم است بدانید:

اگر اکسیژن کابین تمام شود چه؟

ترستان بیهوده است؛ دیوارهای کابین آسانسور در مقابل هوا به طور کامل ایزوله نیست. این یعنی که هوا مطمئنا راهش را به کابین پیدا می‌کند و هرگز با مشکل کمبود اکسیژن رو‌به‌رو نمی‌شوید.

گیرکردن در آسانسور - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
گیرکردن در آسانسور – گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران

اگر کابین سقوط کند چکار کنیم ؟

باز هم ترستان بیهوده است. سیستم ترمز اضطراری آسانسور سیستمی مکانیکی است و از کار نخواهد افتاد. سیم بکسل‌هایی که جابه‌جایی آسانسور را امکان‌پذیر می‌کنند نیز بسیار محکم هستند. هنگام طراحی این سیم‌ها ضرایب اطمینان بالایی برایشان در نظر گرفته می‌شود. در نیتجه امکان پاره شدنشان چیزی نزدیک به صفر است.

اگر چراغ های کابین خاموش شود چه؟

باز هم نیازی به ترس نیست. سیستم روشنایی اکثر آسانسورها موقع گیر کردن همچنان کار می‌کند. بنابراین حتی اگر جریان برق قطع شده باشد، چراغ ها روشن می ماند.

هرگز این کار ها را نکنید!

    • در امورات فنی آسانسور و دستکاری تابلو و سایر سیستمها اصلا دخالت نکنید.

    • به هیچ عنوان با ورود به داخل چاه ، چاهک و‌ اطراف سیستم محرکه(موتور و …) برای خود‌ و سایرین خطرات جانی درست نفرمایید

    • اگر آموزش ندیده اید به هیچ عنوان از کلید مخصوص دربها استفاده نفرمایید که بسیار خطرناک و مسئولیت آور است و بعد از استفاده، آن را در موتور خانه قرار دهید و به هیچ عنوان اقدام به قفل کردن درب موتور خانه نکنید که مانع اقدام امدادگران نباشید.

انجام این حرکات ممکن است خطرات جانی و مالی شدیدی برای تان داشته باشد. بنابراین نکات ایمنی را جدی بگیرید!

گیرکردن در آسانسور - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
گیرکردن در آسانسور - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران

پیشنهادات مرتبط

آسانسور کارگاهی - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
آسانسور کارگاهی

آسانسور کارگاهی مکمل و تسریع‌کننده برج‌سازی و سازه‌های بلندمرتبه است. این آسانسورها قادرند از شروع کار توسط خودشان مونتاژ و با سازه ساختمان ارتفاع بگیرند.

چاله آسانسور - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
صفر تا صد چاه آسانسور

چاله آسانسور یا همان چاه آسانسور تونل عمودی‌ای هست که کابین، شاسی و دیگر قسمت‌های آسانسور درون آن قرار می‌گیرد و آسانسور در مسیر آن حرکت می‌کند.

استاندارد پله برقی- گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
استاندارد پله برقی و همه چیز درباره آن

پله برقی ها به عنوان یکی از تجهیزات پرکاربرد در اماکن و ساختمان های عمومی به شمار می روند که نقش قابل توجهی در آسان کردن تردد کاربران در میان طبقات مختلف دارند. با وجود آن که این تجهیزات بسیار مفید و کاربردی هستند، اما باید استانداردها و الزامات مربوطه در تولید و راه اندازی این سیستم ها به طور کامل رعایت شوند.

ریموت آسانسور - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
ریموت آسانسور

امروزه وجود مجتمع های چندین طبقه و یا به اصطلاح آسمان خراش ها افزایش پیدا کرده اند. برای راحتی در رفت و آمد به کارگیری آسانسورها ضروری است. گاهی اوقات ساکنین مجتمع به درستی از این بالابرها استفاده نمی کنند. در این شرایط ریموت آسانسور می تواند به کمک مدیران بیاید و از استفاده های بی جا نهایت جلوگیری را به عمل بیاورد.

لرزش کابین آسانسور - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
علت لرزش کابین آسانسور

در طراحی و انتخاب آسانسور یکی از آیتم‌ های اصلی احراز کیفیت، بالا بودن ایمنی آن است که شامل موارد متعددی می‌شود. یکی از نشانه های کاهش ایمنی آسانسور بروز لرزش و صدا در کابین آسانسور بوده که در طولانی مدت سبب خرابی آسانسور و مشکلات ناشی از آن می‌شود تا جایی که ممکن است بسیار خطرآفرین باشد.

چاه آسانسور- گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
الزامات چاه آسانسور

آسانسورها بر حسب تعداد طبقات، ظرفیت و … دارای تحمل وزن متفاوتی هستند و برای طراحی ابعاد آن‌ها، باید فاکتورهای مختلفی را در نظر گرفت. یکی از بخش‌های مهم برای نصب آسانسور در یک ساختمان، چاله آسانسور است؛ رعایت و در نظر گرفتن ضوابط چاله آسانسور و استاندارهای مربوط به نصب آن الزامی و حیاتی است. در این مقاله درباره استاندارد و الزامات چاه آسانسور هر آنچه را که باید بدانید به شما می گوییم.

اخبار بهران

دانستنی آسانسور

مقالات آسانسور و پله برقی