شانه پله‌برقی چیست و چه کاربردی دارد؟

گروه صنعتی آسانسور و پله‌برقی بهران | اطلاعات عمومی پله‌برقی | شانه پله‌برقی

 

همه چیز درباره شانه یا فرچه پله‌برقی

امروز تقریبا در تمام مراکز خرید و مکانهای عمومی می‌توانید پله‌برقی‌ها را ببینید. این دستگاه‌ها جهت جابجایی عمودی افراد کاربرد بسیار زیادی پیدا کرده‌اند. بنابراین حتی بعنوان یک مصرف کننده عادی باید با قطعات و نحوه کارکرد آن آشنا باشید. یکی از قطعات مهم پله‌برقی که امروز می خواهیم درباره آن صحبت کنیم شانه یا فرچه پله‌برقی است.

| درباره ایمنی آسانسور بخوانید.| 

فرچه پله‌برقی- گروه صنعتی آسانسور و پله‌برقی بهران
فرچه پله‌برقی- گروه صنعتی آسانسور و پله‌برقی بهران

شانه پله‌برقی چیست؟

همه ما حداقل یک بار متوجه برس‌های کنار پله‌برقی(یا همان شانه پله‌برقی) شده ایم. به نظر شما کاربرد این شانه ها چیست؟ بسیاری از افراد تصور می کنند این فرچه جهت تمیزکردن کفش است! اما در واقع هیچ کدام از این تصورات درست نیستند. فرچه یا برس پله‌برقی در واقع یکی از تجهیزات ایمنی پله‌برقی است. این فرچه ها در دو طرف پله‌برقی قرار دارند. این قطعه با نام‌های اسکرت براش پله‌برقی، برس پله‌برقی و برس ایمنی پله‌برقی نامیده می شود. هدف اصلی برس‌های کنار پله‌برقی جلوگیری از گیرکردن انگشتان دست و پا، شلوار و لباس‌های بلند است.

| بزرگترین پله‌برقی مارپیچی دنیا را چه کسی ساخته است؟ |

برس پله‌برقی برای چیست؟

بین دیواره پله‌برقی و پله‌ها شکاف بسیار کوچکی قرار دارد. در صورتی که این شکاف وجود نداشته باشد، عملا حرکت پله‌برقی غیرممکن خواهد بود. حال این شکاف ممکن است موجب کشیده شدن اجسام اطراف خود به داخل پله‌برقی شود. بنابراین وجود این فرچه‌های کنار پله‌برقی ضروری و الزامی است. این فرچه ها برخلاف جثه کوچک و ظریف شان از وقوع چنین اتفاقاتی جلوگیری می کنند.

فرچه پله‌برقی- گروه صنعتی آسانسور و پله‌برقی بهران
فرچه پله‌برقی- گروه صنعتی آسانسور و پله‌برقی بهران

استفاده از پله‌برقی

بسیاری از افراد با دیدن سرعت آهسته پله‌برقی‌ها، موارد ایمنی را بخوبی رعایت نمی کنند. نیروی لازم برای حرکت این پله‌ها توسط موتورهای بسیار قدرتمندی تامین می شود. شکاف کناره پله‌برقی‌ها نیز قدرت مکش بالایی دارد. به همین علت خطر گیرکردن انگشتان، لباس‌ها و غیره بسیار زیاد است. بنابراین باید احتیاط لازم را بکار ببرید تا دچار حوادث جدی نشوید.

با توجه به اینکه کودکان و حتی بزرگسالان اطلاع کافی از کاربرد این شانه ها ندارند و درباره آن کنجکاو هستند، احتمال بروز خطر برایشان بیشتر است. اولین قدم برای جلوگیری از وقوع حادثه حفظ فاصله دست، پا و کفش‌ها از برس پله‌برقی است.

شما می توانید با استفاده از همین قطعه به ظاهر ساده به کلی از حوادث سوار شدن بر پله‌برقی در امان بمانید.

فرچه پله‌برقی- گروه صنعتی آسانسور و پله‌برقی بهران
فرچه پله‌برقی- گروه صنعتی آسانسور و پله‌برقی بهران

پیشنهادات مرتبط

آسانسور mrl-mr آسانسور - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
تفاوت آسانسور mr و mrl

آسانسورهای Mrl یا همان بدون موتورخانه (روملس) آسانسورهایی هستند که فضای جداگانه‌ای برای قرار گرفتن موتور و تابلو فرمان ندارند و موتور داخل چاله آسانسور زیر سقف و تابلو فرمان در کنار بالاترین توقف قرار می‌گیرد.

اولین آسانسور جهان - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
اولین آسانسور های جهان

اولین آسانسور های جهان بیشتر جنبه گردشگری داشتند تا حمل و نقل! در زمان های گذشته ساختمان های بلند طرفدار کمی داشت و طبقات پایینی مطلوب‌ترین طبقه‌ها بودند.

ظرفیت آسانسور و نحوه محاسبه آن - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
ظرفیت آسانسور

یکی از مهم ترین مواردی که در طراحی و اجرای آسانسور باید در نظر بگیریم، ظرفیت آسانسور است. عوامل مختلفی در تعیین ظرفیت آسانسور یک ساختمان موثر است. عواملی چون تعداد طبقات، فضای مناسب جهت اجرای آسانسور، ترافیک ساختمان، نوع کاربری و …. همگی در تعیین ظرفیت یک آسانسور موثر هستند.

سرعت آسانسور؛ بایدها و نبایدها - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
سرعت آسانسور؛ باید ها و نباید ها

سرعت آسانسورها بستگی به نوع آنها دارد. سرعت در برخی از آسانسورها کند، در برخی دیگر متوسط و در برخی بسیار سریع است. معمولا از آسانسورهای با سرعت زیاد در ساختمان های مرتفع و آسمان خراش ها استفاده می شود.

دنیای درون پله برقی - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
دنیای درون پله برقی

پله‌برقی یا پلهٔ روان نوعی دستگاه غول پیکر برای جابه‌جا کردن افراد است. ظاهر این وسیله همانند راه پله های ساختمانی است. پله‌برقی با به کار گیری از تجهیزات الکتریکی و مکانیکی، توانسته تا زمان انتظاری را که در سیستم آسانسور وجود داشته، از بین ببرد. 

کوچکترین آسانسور دنیا - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
کوچکترین آسانسور دنیا

کوچک ترین آسانسور جهان در شهر ونیز ایتالیا قرار دارد. محل قرارگیری این آسانسور در نزدیکی میدان سن مارکو و در هتلی به نام Hotel A La Commedia است. این هتل 4 ستاره دارای 35 اتاق و سوئیت است که با سبک مدرن و کلاسیک تزئین شده‌اند.

اخبار بهران

دانستنی آسانسور

مقالات آسانسور و پله برقی