اطلاعات عمومی آسانسور, دانستنی های آسانسور

«آسانسور فضایی ژاپن» از رویا تا واقعیت!

گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران | دانستنی آسانسور | آسانسور فضایی ژاپن

 

 

آسانسورهای غول پیکر برای پرتاب انسان به فضا

«آسانسور فضایی ژاپن» اسمی که این روزها زیاد می شنویم،اما آیا واقعا چنین چیزی امکان پذیر است؟ از منظر علمی چقدر احتمال دارد روزی انسانها بتوانند با استفاده از آسانسورهای غول پیکر(درباره ایمنی آسانسورها بخوانید) به فضا سفر کنند؟

امروز این احتمال را بررسی می کنیم. با ما همراه باشید.

چه کسی آسانسور فضایی را می سازد؟

محققان دانشگاه شیزوکای ژاپن و کمپانی اوبایاشی تصمیم دارند تا سال 2050 آسانسور فضایی ژاپن را بسازند. اما ایده این آسانسور از کجا آمد؟ اولین بار در سال 1960 این ایده مطرح شد. اما در آن زمان به دلیل نبود فناوری به فراموشی سپرده شد. تا اینکه در سال 1991با ساخت نانو لوله های کربنی در ژاپن این رویا دوباره در ذهنها زنده شد.

چرا نانو لوله کربنی ؟

زیرا در یک نانولوله کربنی استحکام کششی ۱۰۰ گیگا پاسکال است. این مقدار در سیم های فولادی ده بار کمتر است. در سال 2018 دانشمندان نانو لوله ای ساختند که تنها یک سانتی متر آن میتوانست وزن 160 فیل(800 تن ) را تحمل کند. این در حالیست که وزن این تکه سیم تنها 1.6 گرم بود.

ساخت نمونه آسانسور فضایی

پیش ساخت این آسانسور به تازگی در ژاپن مطرح شده است. این نمونه شامل مدارگردی با وزن 2.66 کیلوگرم است. این مدارگرد از دو مکعب ده سانتی تشکیل شده که به کابلی به طول ده متر از جنس کولار متصل هستند. سپس فناوری «مکعب ماهواره رباتیک خودکار فضایی متصل به سیم(STAR-C)» به ایستگاه بین المللی فضایی ارسال میشود. نتایج این آزمایش می تواند تعیین کننده آینده آسانسورهای فضایی باشد.

فضای آزمایش

فضای آزمایش ارتفاع ده متری بین دو مینی ماهواره است. این مینی ماهواره ها به همراه 14 متر کابل جهت آزمایش به ایستگاه فضایی بین المللی ارسال شد.