دنیای درون پله برقی

گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران | مقالات پله برقی | دنیای درون پله برقی

 

 

 

پله برقی ها از درون چه شکلی اند ؟

پیش از این درباره انواع پله برقی و کارایی های آن ها صحبت کردیم. امروز می خواهیم به درون پله برقی بپردازیم. اگر دوست دارید دنیای درون پله برقی را بیشتر بشناسید، با ما همراه باشید.

پله برقی چیست؟

پله‌برقی یا پلهٔ روان نوعی دستگاه غول پیکر برای جابه‌جا کردن افراد است. ظاهر این وسیله همانند راه پله های ساختمانی است. پله‌برقی با به کار گیری از تجهیزات الکتریکی و مکانیکی، توانسته تا زمان انتظاری را که در سیستم آسانسور وجود داشته، از بین ببرد. 

درباره پله برقی ها بیشتر بخوانید:

دنیای درون پله برقی ها

درون پله برقی گونه‌ای نقالهٔ جابه‌جایی است که پله‌برقی از پله‌های به هم پیوسته تشکیل شده است. این پله ها حالت افقی دارند. در واقع پله‌برقی یک چرخهٔ تکرارشونده از پله‌های در گردش است. که در آن پله‌های بازگشتی در زیر پله‌های بالایی پنهان شده‌اند. وزن پله‌های پنهان با وزن پله‌های آشکار موازنه و برابری می‌کند، بنابراین موتور پله‌برقی بایستی تنها وزن افراد روی پله‌برقی را (که در حال بالا یا پایین رفتن هستند) تحمل کند.

 

دنیای درون پله برقی - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
دنیای درون پله برقی – گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران

 

موتور و استپ ها

پله‌برقی‌ها با موتور الکتریکی کار می کنند. این موتورها نسبت با ارتفاع بالابری ۵٫۵-۸-۱۱ و ۱۵ کیلووات یا حتی به صورت دو موتور در کنار هم طراحی می‌گردند.

پله‌های پله‌برقی که به استپ معروف هستند دارای دو چرخ در دو طرف هستند. این چرخ ها روی زنجیری به نام استپ‌چین قرار می‌گیرند. استپ‌چین به دور شَفت اصلی دستگاه قرار می‌گیرد. سپس شفت توسط زنجیر موتور به موتور متصل می‌گردد. همچنین در داخل این وسیله میکروسوییچ‌های امنیتی هستند که از صدمه زدن دستگاه به خودش یا مسافر جلوگیری می‌کند. اکثر پله‌برقی‌ها علاوه بر میکروسوئیچ‌ها سیستم ترمز مغناطیسی نیز دارند.

زنجیرهای موتور الکتریکی

به لطف زنجیر موتور الکتریکی که یک چرخ دنده را حرکت می دهد پله های برقی حرکت می نمایند. زنجیر به پله های نردبان متصل است . به این ترتیب موتور دنده را حرکت می دهد و پله ها حرکت می کنند. بنابراین وقتی یک پله به انتهای مسیر می رسد ،همان عملیات در زیر پله ها ادامه می یابد تا دوباره به بالا رسیده و افراد روی آن سوار شوند.

اجزای درونی :

  • موتورخانه:در موتورخانه ، موتور و یک صفحه کنترل(تابلو برق)وجود دارد که وظیفه آن راه اندازی،حرکت و تامین برق می باشد.
  • واحد موتور:شامل موتور الکتریکی،ترمز الکترومغناطیسی ،تسمه و… می باشد.
  • زنجیر ها:وظیفه هدایت و انتقال انرژی هستند.
  • چرخ دهنده: پله ها توسط چرخ دنده به حرکت در می آیند.
  • ریل ها:برای هدایت پله ها و. واحد درایو نرده های متحرک است که باعث می شود نرده با همان سرعت پله حرکت نماید.
  • موتورالکتریکی:هسته اصلی این سیستم موتور الکتریکی است.

 

دنیای درون پله برقی - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
دنیای درون پله برقی – گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران

 

عملکرد موتور الکتریکی در پله برقی:

موتورالکتریکی مراحل را از طریق یک سیستم انتقال و کاهنده ها به حرکت در می آورد در حالی که یک سیستم کنترل الکترونیکی بر عملکرد نظارت می کند. این کنترل نه تنها زمان بندی دقیق قطعات را تضمین می کند،بلکه ویژگی های ایمنی مانند ترمز اضطراری و تشخیص انسداد پله  را نیز در بر می گیرد.

  • زنجیر پله:در دو طرف پله قرار گرفته و آن ها را به هم متصل می نماید. زنجیر پله توسط چرخ دنده موتور هدایت می شود.
  • نرده:بالای سیستم قرار دارد و به افراد کمک می کند تعادل خود را حفظ کنند.
  • سکوی بالا و پایین:سکوی بالایی محل ورودی و خروجی است ،در حالی که سکوی پایینی جایی است که دستگاه در آن ختم می شود.
  • جعبه:سازه ای است که کل دستگاه را احاطه کرده و پشتیبانی و حفاظت را برای افراد فراهم می کند.

 

دنیای درون پله برقی - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
دنیای درون پله برقی - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران

پیشنهادات مرتبط

آسانسور mrl-mr آسانسور - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
تفاوت آسانسور mr و mrl

آسانسورهای Mrl یا همان بدون موتورخانه (روملس) آسانسورهایی هستند که فضای جداگانه‌ای برای قرار گرفتن موتور و تابلو فرمان ندارند و موتور داخل چاله آسانسور زیر سقف و تابلو فرمان در کنار بالاترین توقف قرار می‌گیرد.

اولین آسانسور جهان - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
اولین آسانسور های جهان

اولین آسانسور های جهان بیشتر جنبه گردشگری داشتند تا حمل و نقل! در زمان های گذشته ساختمان های بلند طرفدار کمی داشت و طبقات پایینی مطلوب‌ترین طبقه‌ها بودند.

ظرفیت آسانسور و نحوه محاسبه آن - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
ظرفیت آسانسور

یکی از مهم ترین مواردی که در طراحی و اجرای آسانسور باید در نظر بگیریم، ظرفیت آسانسور است. عوامل مختلفی در تعیین ظرفیت آسانسور یک ساختمان موثر است. عواملی چون تعداد طبقات، فضای مناسب جهت اجرای آسانسور، ترافیک ساختمان، نوع کاربری و …. همگی در تعیین ظرفیت یک آسانسور موثر هستند.

سرعت آسانسور؛ بایدها و نبایدها - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
سرعت آسانسور؛ باید ها و نباید ها

سرعت آسانسورها بستگی به نوع آنها دارد. سرعت در برخی از آسانسورها کند، در برخی دیگر متوسط و در برخی بسیار سریع است. معمولا از آسانسورهای با سرعت زیاد در ساختمان های مرتفع و آسمان خراش ها استفاده می شود.

کوچکترین آسانسور دنیا - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
کوچکترین آسانسور دنیا

کوچک ترین آسانسور جهان در شهر ونیز ایتالیا قرار دارد. محل قرارگیری این آسانسور در نزدیکی میدان سن مارکو و در هتلی به نام Hotel A La Commedia است. این هتل 4 ستاره دارای 35 اتاق و سوئیت است که با سبک مدرن و کلاسیک تزئین شده‌اند.

پارک پلیت آسانسور چیست - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
“پارک پلیت” جایگزینی برای گیربکس

پارک پلیت آسانسور قطعه ایست در آسانسورهای گیرلس و روم لس که برای کنترل سرعت کابین، قفل کردن کابین به ریل و توقف مکانیکی کابین مورد استفاده قرار می گیرد. این قطعه به جای گیربکس و به منظور کنترل سرعت و حرکت کابین در آسانسورها نصب می شود.

اخبار بهران

دانستنی آسانسور

مقالات آسانسور و پله برقی