تفاوت آسانسور mr و mrl

گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران | مقالات آسانسور | تفاوت آسانسور mr و mrl

 

مهم ترین تفاوت آسانسورهای mr و mrl

اگر شما به دنبال آسانسوری مناسب برای محل موردنظرتان باشید حتماً نام آسانسورهایی از قبیل آسانسور Mrl (بدون موتورخانه) و Mr (موتورخانه دار) را شنیده‌اید. برای آشنایی بیشتر با این دو آسانسور با ما همراه باشید.

همچنین جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به مقالات زیر مراجعه کنید:

 

تعریف آسانسور Mrl

آسانسورهای Mrl یا همان بدون موتورخانه (روملس) آسانسورهایی هستند که فضای جداگانه‌ای برای قرار گرفتن موتور و تابلو فرمان ندارند و موتور داخل چاله آسانسور زیر سقف و تابلو فرمان در کنار بالاترین توقف قرار می‌گیرد.

آسانسورهای بدون موتورخانه معمولاً در ساختمان‌هایی که محدودیت ارتفاع، محدودیت فضا برای قرار گرفتن موتورخانه دارند و یا می‌خواهند آسانسور در پشت بام توقف داشته باشد استفاده می‌شود.

 

آسانسور mrl-mr آسانسور - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
آسانسور روملس – گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران

ویژگی های آسانسور Mrl

در این بخش تعدادی از ویژگی های آسانسور روملس بیان شده است:

 

    • به دلیل نبود موتورخانه و قرارگیری موتور در چاله آسانسور، موتوری که در آسانسور Mrl استفاده می‌شود باید حجم کمی داشته باشد. موتور گیرلس به دلیل حجم کم‌تر نسبت به موتورهای گیربکس، در آسانسورهای روملس مورد استفاده قرار می‌گیرد. سیستم گیرلس در دو نوع آسانسور با موتورخانه و بدون موتورخانه استفاده می‌شود و سیستم تعلیق آن دو به یک است در نتیجه سرعت موتور دو برابر سرعت کابین می‌باشد. اگر سرعت حرکت آسانسور قرار است 1 متر بر ثانیه باشد سرعت چرخش موتور باید 2 متر برثانیه باشد.

 

    • تراز اجرای کلاف برای قرارگیری پایه موتور در آسانسورهای Mrl تعریف مشخصی دارد.

 

    • در آسانسورهای بدون موتورخانه، اورهد مورد نیاز از کف تمام شده بالاترین توقف باید حداقل ۴۸۰ سانتی متر باشد.

 

    • بار کلیه قطعات اعم از کابین، موتور، وزنه و مسافرین روی کلاف پایه موتور که از ناودانی یا تیرآهن نمره ۱۸ و یا ۲۰ است می باشد.

 

    • در شرایطی که سرعت آسانسور ۱ متر بر ثانیه و ارتفاع کابین به صورت استاندارد، ۳۸۰ سانتی متر باشد، اورهد ۴۸۰ سانتی متر است و ۱ متر باقی مانده به پایه زیرموتور، ارتفاع موتور و فضای کاری روی موتور اختصاص داده می ‌شود.

استاندارد آسانسورهای Mrl

به منظور خروج اضطراری یک دریچه در بالاترین قسمت چاله آسانسور برای ورود و خروج و یک دریچه دیگر برای دسترسی به موتور برای تعمیر آن قرار دارد که از موارد مهم در استاندارد می‌باشد.

به دلیل عدم وجود اتاقک آسانسور در آسانسورهای Mrl، تابلو فرمان در کنار بالاترین ایستگاه قرارداده می‌شود. تابلو فرمان باید در جایی قرار بگیرد که چاله و موتور در دسترس و دید باشد.

در خصوص مسیرها، فضای کاری، دریچه‌های مخصوص ایمنی و درب‌ها استانداری که برای آسانسورهای موتورخانه دار تعریف شده است در این جا هم صادق است.

برای خروج اضطراری افراد از این نوع آسانسور دو روش برقی و دستی وجود دارد. در تابلو فرمان، اهرم ترمز دستی وجود دارد و از طریق سیم بکسل به پشت موتور وصل می‌شود و امکان باز کردن فک ترمز را دارد و در این حالت کابین به صورت آرام حرکت کرده و سمت نزدیک‌ترین طبقه هدایت می‌شود. در حالت برقی می‌توان از باطری‌های موجود در تابلو فرمان برای باز شدن فک ترمز و حرکت موتور استفاده کرد

آسانسورهای بدون موتورخانه شرکت امیدیار دارای تجهیزات بسیار با کیفیت است که ایمنی و استانداردهای لازم را دارا می‌باشد.

 

آسانسور mrl-mr آسانسور - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
آسانسور mrl-mr آسانسور – گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران

 

 

مراحل نصب آسانسور Mrl

نصب آسانسورهای بدون موتورخانه یا همان Mrl کاملاً مشابه آسانسورهای موتورخانه دار می‌باشد با این تفاوت که موتور آن به جای قرار گرفتن در اتاق آسانسور بر روی استرکچر متصل به آهنکشی قرار می‌گیرد که از لحاظ ایمنی با آسانسور Mr تفاوتی ندارد.

روش نصب آسانسورهای Mrl مانند آسانسورهای Mr است و شامل اجرای استرکچر آهنکشی، اجرای درب و ریل، کارهای مکانیکی مربوطه و در آخر راه‌اندازی آن می‌باشد.

مزایای آسانسور Mrl نسبت به Mr

حجم قطعات کوچک‌تر از آسانسور Mr است و مصرف انرژی بسیار پایین است

در این نوع آسانسور از یک موتور دی سی گشتاور بالا استفاده می‌شود و الکتروموتور آسانسورهای بدون موتورخانه دارای تکنولوژی بسیار قوی است

مناسب برای ظرفیت‌های سنگین و ترافیک‌های بالا

پایین بودن سطح صدا و نویز

این نوع آسانسور مسیری تا ۴۵ متر را می‌تواند طی کند

حداکثر سرعت این آسانسورها ۶.۱ متر بر ثانیه است

آسانسور Mrl بسیار نرم و مطمئن حرکت می‌کند

ظرفیت آسانسورهای بدون موتورخانه تا ۲۵۰۰ کیلوگرم می‌باشد

تفاوت آسانسورهای Mrl و Mr

با توجه به تعریف آسانسور Mrl و ذکر ویژگی‌هایش با تفاوت این دو آسانسور آشنا شدید. در این بخش به بیان تعداد دیگری از تفاوت‌های این دو آسانسور میپردازیم.

یکی دیگر از تفاوت‌های این دو آسانسور در فلکه‌های گاورنر می‌باشد. فلکه‌های گاورنر در آسانسورهای روملس دارای یک بوبین برای تحریک فلکه گاورنر است تا در مواقع تست پاراشوت دسترسی راحت‌تر باشد.

تابلو فرمان آسانسور Mrl علاوه بر این که ابعاد متفاوت تری نسبت به تابلو فرمان آسانسور Mr دارد، دارای پنل کنترل نیز می‌باشد که در مواقع اضطراری موتور را به حرکت در می‌آورد. به علت عدم دید کافی به موتور یک سیستم اعلام موقعیت کابین دارد.

در آسانسورهای روملس، دقت حرکت بهتر از آسانسور موتورخانه دار است چون کشش کابل بین موتور و کابین کم‌تر است.

    

آسانسور mrl-mr آسانسور - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
آسانسور mrl-mr آسانسور - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران

پیشنهادات مرتبط

اولین آسانسور جهان - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
اولین آسانسور های جهان

اولین آسانسور های جهان بیشتر جنبه گردشگری داشتند تا حمل و نقل! در زمان های گذشته ساختمان های بلند طرفدار کمی داشت و طبقات پایینی مطلوب‌ترین طبقه‌ها بودند.

ظرفیت آسانسور و نحوه محاسبه آن - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
ظرفیت آسانسور

یکی از مهم ترین مواردی که در طراحی و اجرای آسانسور باید در نظر بگیریم، ظرفیت آسانسور است. عوامل مختلفی در تعیین ظرفیت آسانسور یک ساختمان موثر است. عواملی چون تعداد طبقات، فضای مناسب جهت اجرای آسانسور، ترافیک ساختمان، نوع کاربری و …. همگی در تعیین ظرفیت یک آسانسور موثر هستند.

سرعت آسانسور؛ بایدها و نبایدها - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
سرعت آسانسور؛ باید ها و نباید ها

سرعت آسانسورها بستگی به نوع آنها دارد. سرعت در برخی از آسانسورها کند، در برخی دیگر متوسط و در برخی بسیار سریع است. معمولا از آسانسورهای با سرعت زیاد در ساختمان های مرتفع و آسمان خراش ها استفاده می شود.

دنیای درون پله برقی - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
دنیای درون پله برقی

پله‌برقی یا پلهٔ روان نوعی دستگاه غول پیکر برای جابه‌جا کردن افراد است. ظاهر این وسیله همانند راه پله های ساختمانی است. پله‌برقی با به کار گیری از تجهیزات الکتریکی و مکانیکی، توانسته تا زمان انتظاری را که در سیستم آسانسور وجود داشته، از بین ببرد. 

کوچکترین آسانسور دنیا - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
کوچکترین آسانسور دنیا

کوچک ترین آسانسور جهان در شهر ونیز ایتالیا قرار دارد. محل قرارگیری این آسانسور در نزدیکی میدان سن مارکو و در هتلی به نام Hotel A La Commedia است. این هتل 4 ستاره دارای 35 اتاق و سوئیت است که با سبک مدرن و کلاسیک تزئین شده‌اند.

پارک پلیت آسانسور چیست - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
“پارک پلیت” جایگزینی برای گیربکس

پارک پلیت آسانسور قطعه ایست در آسانسورهای گیرلس و روم لس که برای کنترل سرعت کابین، قفل کردن کابین به ریل و توقف مکانیکی کابین مورد استفاده قرار می گیرد. این قطعه به جای گیربکس و به منظور کنترل سرعت و حرکت کابین در آسانسورها نصب می شود.

اخبار بهران

دانستنی آسانسور

مقالات آسانسور و پله برقی