هندریل پله برقی چیست؟ | انواع، جنس و عملکرد هندریل | گروه صنعتی بهران آسانبر

هندریل پله برقی چیست؟

گروه صعتی آسانسور و پله برقی بهران | دانستنی‌های پله برقی | هندریل پله برقی

 

 

همه چیز درباره هندریل پله برقی

هندریل پله برقی در واقع یک تسمه لاستیکی متحرک است که مثل دستگیره راه پله دو طرف پله برقی قرار گرفته است. در پله‌ برقی حفظ تعادل مسافرین مسئله مهمی است به همین دلیل هندریل برای آنها طراحی گردیده است. در این مقاله شما را با انواع هندریل، جنس آن و نحوه عملکردش آشنا می کنیم. با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید:

| پله برقی مارپیچی شانگهای |

 

هندریل پله برقی - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
هندریل پله برقی – گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران

هندریل پله‌ برقی چیست؟

احتمالا شما هم از هندریل پله برقی استفاده کرده اید اما نمیدانستید اسم آن چیست. تسمه لاستیکی متحرکی که کنار پله برقی قرار گرفته است و با سرعتی معادل سرعت پله برقی حرکت می کند هندریل نام دارد. این قطعه برای حفظ تعادل مسافرین پله برقی ضروری است.

 

جنس هندریل پله برقی چیست؟

جنس این قطعه اهمیت بسیار زیادی دارد. با توجه به اینکه این قطعه به صورت مداوم در حال حرکت بر روی نرده پله‌ برقی و مدام در حال گردش است، باید جنس مرغوبی داشته باشد. در این صورت خرابی و فرسودگی قطعات تا حد زیادی کاهش می یابد و به همان نسبت، طول عمر افزایش میابد. علاوه بر آن، جنس هندریل پله‌ برقی باید به گونه ای باشد که دست مسافران بر روی آن سر نخورد و بتواند به راحتی به آن تکیه کنند.

درباره پله برقی بیشتر بدانید:

| شانه پله برقی چیست و چه کاربردی دارد؟ |

 

هندریل پله برقی - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهرانهندریل پله برقی – گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران

سرعت هندریل پله برقی چقدر است؟

سرعت هندریل می‌تواند 0 تا 2 درصد سرعت نامی پله‌ها در حالت عادی باشد. در واقع سرعت حرکت هندریل پله برقی بیشتر از سرعت پله است. درباره تکنولوژی های پله برقی در مقاله‌های بعدی صحبت می کنیم. یکی از تکنولوژی‌های پله برقی “Handrail Speed Monitoring” است که در کنترل سرعت هندریل برای هر پله برقی یا پیاده روی متحرک موثر است.

Handrail Speed Monitoring چیست ؟

Handrail Speed Monitoring در واقع یک سنسور است که در تمام مدت حرکت پله‌ برقی سرعت پله را با هندریل می سنجد. این سنسور باعث می شود سرعت هندریل از یک بازه مشخص کمتر و بیشتر نشود. در گروه صنعتی بهران تمامی پله برقی های تولیدی دارای سیستم DNS و Handrail Speed Monitoring است.

محل نصب هندریل کجاست؟

هندریل پله برقی بر روی پروفیلی که قاب هندریل نام دارد نصب می شود. این قاب نرده یا هندریل را در یک خط مستقیم در جهت حرکت هدایت می کند. برای به حداقل رساندن خطر گیر افتادن انگشتان مسافران، نرده باید تا حد امکان قاب نرده را محصور کند.

درباره آسانسور بخوانید:

| آسانسور چیست و چگونه کار می کند؟ |

الزامات ایمنی نرده پله برقی چیست؟

برای طراحی نرده پله برقی باید ابعاد و الزامات زیر در نظر گرفته شود:

    • نرده باید حداقل 80 میلی متر به صورت افقی و 25 میلی متر به صورت عمودی از سایر اشیا و سطوح فاصله داشته باشد.

    • توجه: اگر فاصله عمودی بین لبه پایینی نرده و نزدیکترین نقطه راهنمای قاب نرده 8 میلی متر یا بیشتر باشد، کاهش 25 میلی متری ذکر شده در بالا مجاز است. پایین‌ترین نقطه قاب نرده باید حداقل 25 میلی متر به صورت عمودی زیر لبه پایینی نرده باشد و نمی‌تواند به صورت افقی بیشتر از لبه بیرونی نرده باشد.

    • فاصله بین قاب نرده و پروفیل های راهنما به هیچ وجه نباید بیشتر از 8 میلی متر باشد.

    • عرض نرده باید بین 70 تا 100 میلی متر باشد.

    • فاصله بین لبه بیرونی نرده و لبه عرشه داخلی بالایی نباید بیش از 50 میلی متر باشد.

    • فاصله بین خطوط وسط نرده ها نباید بیشتر از فاصله بین دامن به اضافه 450 میلی متر باشد.

    • در ورودی‌های هندریل فاصله عمودی صفحه کف تا پایین‌ترین نقطه ورود نرده به فضاهای داخلی نباید کمتر از 100 میلی متر و از 250 میلی متر بیشتر باشد.

    • در محل ورود نرده به فضاهای داخلی باید حفاظی برای جلوگیری از گیر کردن انگشتان و دست‌ها تعبیه شود که به آن محافظ ورودی هندریل می‌گویند.

    • ورودی نرده باید دارای یک وسیله ایمنی برای تشخیص اجسام موجود در نقطه ورودی نرده باشد.

    • نرده باید به گونه‌ای ثابت باشد که هرگز از راهنما خارج نشود.

انواع هندریل پله برقی

هندریل ها به دو شکل “C” و “V” تولید می‌شوند. بخش داخلی نرده “C” شکل صاف است، در نتیجه به اصطکاک کمی نیاز دارد. و توسط یک چرخ با لایه‎‌ای از لاستیک فشرده روی آن حرکت می‌کند. در مورد “V”، زبانه‌ای در داخل وجود دارد که نیروی اصطکاک را در وسط نرده متمرکز می‌کند. زبانه توسط چرخی حرکت می‌کند که در یک شیار در وسط نرده حرکت می‌کند. در ادامه کاربرد هندریل‌های C و V را بررسی می‌کنیم.

 

هندریل پله برقی - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
انواع هندریل پله برقی – گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران

هندریل‌های C و V شکل چه کاربردی دارند؟

هندریل های C شکل معمولاً در پله‌های برقی تجاری استفاده می‌شوند و از نظر قیمت مناسب هستند و طول عمر آن‌ها در مقایسه با نوع V کوتاه‌تر است. اما هندریل های  V شکل در پله برقی‌های بلند استفاده می‌شوند. قیمت و طول عمر این نوع هندریل نسبت به نوع C شکل بسیار بالاتر است. از این جهت که مقاومت بسیار بیشتری دارد.

مکانیزم حرکت هندریل

سرعت حرکت و زنجیرهای هندریل به یکدیگر وابسته هستند. جهت افزایش ایمنی مسافرین پله برقی، هندریل ها باید دارای محرکهای هماهنگ باهم باشند. محور اصلی پله برقی در فضای زیر آن است. در پله برقی‌های دو موتوره، نیروی لازم برای حرکت هندریل، از طریق دو زنجیر توسط موتور تامین می‌شود و آن را به زنجیره‌های پله‌ای منتقل می‌کند و باعث حرکت آنها می‌شود.

اکثر سازندگان پله برقی جهت تامین نیروی لازم برای حرکت نرده، از یک محور و زنجیر رابط استفاده می‌کنند. به این صورت، نیروی لازم برای این کار از شفت اصلی تامین می‌شود. این مکانیزم به اجزا و تنظیماتی که در ادامه ذکر می‌کنیم نیاز دارد تا به درستی کار کند.

    • محور: یک محور(با توجه به عرض پله‌ها) که معمولاً در سه اندازه: 600، 800 و 1000 میلی متر تولید میشود.

    • قرقره چدنی: دو قرقره چدنی که روی لایه‌ای از لاستیک فشرده در قسمت داخلی نرده(معمولاً با شش پیچ به شفت متصل می‌شوند) سوار می‌شوند.

    • یاتاقان: دو یاتاقان برای کنترل گشتاور تولید شده توسط حرکت شفت و وزن تولید شده توسط قرقره چدنی روی شفت نرده.

    • زنجیر: دو زنجیر متناسب با گام(فاصله بین دندانه‌ها) چرخ دنده‌ها برای انتقال نیرو از شفت اصلی به شفت نرده.

تنظیم کشش و فشار بین هندریل پله برقی و قرقره چدنی

برای تنظیم این کشش و فشار باید از مجموعه‌ای از غلتک‌های خوشه‌ای و فنری استفاده کنیم. می‌توان از این غلتک های خوشه‌ای و فنری برای تنظیم تراز نرده‌ها و قرقره‌ها هم استفاده کرد. پس از بررسی صحت تمامی اتصالات و تنظیمات، می‌توانیم پله برقی را اجرا کنیم تا کیفیت حرکت هندریل را بررسی کنیم.

درباره دستگاه های مرتبط بخوانید:

| همه چیز درباره آسانسور |

جمع بندی

هندریل‌ها عضوی ثابت و مهم در تمامی پله های برقی هستند. به بیان دقیقتر هندریل پله برقی قطعه‌ای برای ایمنی بیشتر مسافرین پله برقی است. از آنجایی که نقش این قطعه حفظ تعادل و افزایش ایمنی مسافران است باید در انتخاب نوع آن دقت کافی داشته باشید. امیدواریم نکات این مقاله برای شما مفید باشد.

هندریل پله برقی - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
هندریل پله برقی - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران

پیشنهادات مرتبط

سرعت آسانسور؛ بایدها و نبایدها - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
سرعت آسانسور؛ باید ها و نباید ها

سرعت آسانسورها بستگی به نوع آنها دارد. سرعت در برخی از آسانسورها کند، در برخی دیگر متوسط و در برخی بسیار سریع است. معمولا از آسانسورهای با سرعت زیاد در ساختمان های مرتفع و آسمان خراش ها استفاده می شود.

دنیای درون پله برقی - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
دنیای درون پله برقی

پله‌برقی یا پلهٔ روان نوعی دستگاه غول پیکر برای جابه‌جا کردن افراد است. ظاهر این وسیله همانند راه پله های ساختمانی است. پله‌برقی با به کار گیری از تجهیزات الکتریکی و مکانیکی، توانسته تا زمان انتظاری را که در سیستم آسانسور وجود داشته، از بین ببرد. 

کوچکترین آسانسور دنیا - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
کوچکترین آسانسور دنیا

کوچک ترین آسانسور جهان در شهر ونیز ایتالیا قرار دارد. محل قرارگیری این آسانسور در نزدیکی میدان سن مارکو و در هتلی به نام Hotel A La Commedia است. این هتل 4 ستاره دارای 35 اتاق و سوئیت است که با سبک مدرن و کلاسیک تزئین شده‌اند.

پارک پلیت آسانسور چیست - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
“پارک پلیت” جایگزینی برای گیربکس

پارک پلیت آسانسور قطعه ایست در آسانسورهای گیرلس و روم لس که برای کنترل سرعت کابین، قفل کردن کابین به ریل و توقف مکانیکی کابین مورد استفاده قرار می گیرد. این قطعه به جای گیربکس و به منظور کنترل سرعت و حرکت کابین در آسانسورها نصب می شود.

آسانسور کارگاهی - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
آسانسور کارگاهی

آسانسور کارگاهی مکمل و تسریع‌کننده برج‌سازی و سازه‌های بلندمرتبه است. این آسانسورها قادرند از شروع کار توسط خودشان مونتاژ و با سازه ساختمان ارتفاع بگیرند.

چاله آسانسور - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
صفر تا صد چاه آسانسور

چاله آسانسور یا همان چاه آسانسور تونل عمودی‌ای هست که کابین، شاسی و دیگر قسمت‌های آسانسور درون آن قرار می‌گیرد و آسانسور در مسیر آن حرکت می‌کند.

اخبار بهران

دانستنی آسانسور

مقالات آسانسور و پله برقی