استاندارد پله برقی | انواع استاندارد پله برقی و بخش های آن | گروه صنعتی بهران آسانبر

استاندارد پله برقی و همه چیز درباره آن

گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران | مقالات پله برقی | همه چیز درباره استاندارد پله برقی

 

 

انواع استاندارد پله برقی، بخش ها و ویژگی ها

پله برقی ها به عنوان یکی از تجهیزات پرکاربرد در اماکن و ساختمان های عمومی به شمار می روند که نقش قابل توجهی در آسان کردن تردد کاربران در میان طبقات مختلف دارند. با وجود آن که این تجهیزات بسیار مفید و کاربردی هستند، اما باید استانداردها و الزامات مربوطه در تولید و راه اندازی این سیستم ها به طور کامل رعایت شوند. زیرا بی توجهی به رعایت کامل این استانداردها و الزامات منجر به بروز حوادث ناخوشایندی برای کاربران می شود. اما با رعایت این استانداردها و همچنین استفاده درست از پله برقی توسط کاربران وقوع حوادث و سوانح این دستگاه ها به میزان زیادی کاهش می یابد. در ادامه به بررسی استاندارد پله برقی می پردازیم.

انواع استانداردهای پله برقی

به طور کلی مرجع و مهم ترین استاندارد پله برقی و پیاده روهای متحرک در دنیا، استاندارد EN 115 است. در این استاندارد بین المللی تمامی ضوابط و الزامات مربوط به طراحی، تولید، نصب و راه اندازی، سرویس و نگهداری و تعمیر پله برقی ها با تفصیل بیان شده است. در بسیاری از کشورهایی اروپایی از این استاندارد به عنوان مرجع مورد نظر در طراحی و تولید پله برقی ها استفاده می شود.

درکشورمان نیز برای پله برقی ها و پیاده روهای متحرک استانداردی که به عنوان مرجع شناخته می شود، استاندارد ملی 13836 است. این استاندارد با عنوان استاندارد پلکان های برقی و پیاده روهای متحرک شناخته شده که شامل دو بخش می شود. بخش اول در سال 1390 و بخش دوم در سال 1396 به ثبت رسیده اند که در مجموع استاندارد ملی ایران در زمینه پلکان های برقی و پیاده روهای متحرک را تشکیل می دهند. مرجعی که برای تدوین این استاندارد استفاده شده، استاندارد اروپایی EN 115 بوده که به طور کامل از آن استفاده شده است. تا جایی که استاندارد ملی به عنوان ترجمه ای از استاندارد EN 115 به شمار می رود که تمام محتوای آن را نیز دربرمی گیرد.

بیشتر بدانید:

سرعت و شیب مجاز پله برقی در مبحث استاندارد پله برقی

بخش های استاندارد 13836

استاندارد ملی پله برقی یا همان استاندارد 13836 شامل دو بخش می شود که در هر کدام الزامات و دستورالعمل هایی وجود دارد که انجام آن ها برای تمامی پروژه های پله برقی و پیاده روهای متحرک در کشور، حالت اجباری و الزامی دارد.

 

استاندارد پله برقی- گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
استاندارد پله برقی- گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران

 

ساخت و نصب

طراحی و تدوین این بخش از استاندارد پله برقی در سال 1390 انجام شده است. در ساخت و نصب سعی شده است تا حداقلِ ایمنی لازم در تولید و نصب پلکان های برقی و پیاده روهای متحرک تعیین شود. همچنین به مواردی از قبیل انواع حوادث، موقعیت ها و مخاطرات مهمی پرداخته شده است که امکان دارد در زمان استفاده از پله برقی ها و پیاده روهای متحرک ایجاد شوند. و در انتهای آن انواع الزامات ایمنی و اقدامات حفاظتی معرفی و مورد بررسی قرار گرفته اند که باید به هنگام نصب و راه اندازی پله برقی ها انجام شوند. برخی از مخاطرات مهمی که در این استاندارد مورد بررسی قرار گرفته اند از این قرارند:

 

    • خطرات مربوط به برق

    • خطرات آتش سوزی

    • خطرات مکانیکی

    • خطرات مربوط به تشعشع

    • خطراتی که به دلیل عدم توجه به ارگونومی افراد در طراحی و ساخت پله برقی ها ایجاد می شوند.

    • خطراتی که لغزش، به هم خوردن تعادل و سقوط از روی پله برقی ایجاد می کند.

    • خطراتی که در اثر شکستگی قطعات به هنگام کار کردن پله برقی ایجاد بروز می یابند.

    • خطراتی که از خرابی در مدارهای کنترل ناشی می شوند.

    • الزامات و مقرات بهبود ایمنی در پلکان های برقی و پیاده روهای متحرک موجود

این بخش در سال 1396 در استاندارد ملی به ثبت رسیده و چندین سال است که تولیدکنندگان و نصابان در سیستم های پله برقی که در کشور ما راه اندازی می شوند، به کار می برند. اگر چه پله برقی ها در زمان نصب و راه اندازی خود سیستم هایی ایمنی محسوب می شدند، اما با پیشرفت فناوری نیازمند بازنگری ایمنی آن ها هستیم. همچنین با وجود کارکرد فراوان و گذشت زمان عمر مفید آن ها به پایان می رسد. از این رو، این استاندارد با هدف بهبود و ارتقای ایمنی پله برقی های موجود تدوین شده است.

محورهای مهم

 

    • ارزیابی ریسک و خطرات احتمالی مختلف در پله برقی های در حال استفاده

    • تدوین توصیه های لازم برای انجام اقدامات اصلاحی با هدف بهبود و ارتقای ایمنی در پله برقی های در حال استفاده

    • چگونگی ارزیابی فنی هر پله برقی یا پیاده رو متحرک

 

استاندارد پله برقی- گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
استاندارد پله برقی- گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران

 

انواع الزامات و نکات مهم در ساخت و نصب پله برقی

برخی از مهم ترین الزامات و استانداردهایی که باید در تولید و نصب پله برقی ها و پیاده روهای متحرک رعایت کنید:

مکان یابی مناسب

یکی از استانداردهای پله برقی مکان یابی مناسب برای نصب این سیستم است. در این رابطه پله برقی باید در موقعیتی نصب و راه اندازی شود که به راحتی قابل تشخیص و استفاده توسط کاربران باشد.

نصب یک وسیله جایگزین در کنار پله برقی

برخی از افراد در استفاده از پله برقی احساس اضطراب و ترس می کنند و ترجیح می دهند از راه های دیگر همانند پله های معمولی، رمپ ها یا آسانسور برای جابجایی در بین طبقات استفاده کنند. بنابراین همیشه باید یک راه جایگزین برای دسترسی به طبقات ساختمان فراهم باشد. همچنین دسترسی به این راه های جایگزین باید به آسانی امکان پذیر باشد.

تعبیه کلید توقف اضطراری

در سیستم های پله برقی باید کلید توقف اضطراری برای شرایط اضطراری تعبیه شود تا امکان توقف دستگاه در این شرایط وجود داشته باشد. این کلیدها باید در جاهایی نصب شوند که کاملا قابل مشاهده و دسترسی باشند.

تعبیه نشانه های لمسی و شنوایی برای افراد نابینا و کم بینا

در مسیر پله برقی ها باید برای افرادی که نابینا بوده یا بینایی ضعیفی دارند نشانه های لمسی یا شنوایی تعبیه شود تا این افراد بتوانند به راحتی پله برقی را پیدا کنند.

راحتی استفاده

پله برقی را باید به نحوی طراحی کنید که کاربران بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند. راحتی استفاده از پله برقی به مسائلی از قبیل دسترسی آسان، سرعت مناسب پلکان، ابعاد پله ها یا استپ ها، ایمنی و غیره مربوط می شود.

ایمنی

ایمنی کاربران به هنگام استفاده از پله برقی اهمیت زیادی دارد. استانداردهای ایمنی در پله برقی ها شامل استفاده از روکش های ضد لغزش روی پله ها، نصب دستگیره ها یا هندریل های مناسب، نصب دیواره ها با ارتفاع مناسب، نصب دکمه های توقف اضطراری به منظور توقف در شرایط اضطراری، و غیره می شود.

پوشش قسمت های مکانیکی و متحرک

به هنگام نصب و راه اندازی پله برقی ها باید تمامی بخش های مکانیکی و متحرک این دستگاه ها را پوشش دهید. پوشش این بخش ها باید بدون روزنه باشد و فقط فضای اندکی برای جریان یافتن هوا تعبیه کنید.

سرویس و نگهداری منظم

از دیگر استانداردهای پله برقی، بازدید و سرویس منظم قطعات است تا عملکرد صحیح و ایمنی لازم آن ها حفظ شود.

شیب مناسب

معمولا شیب پله برقی ها با زاویه 30 درجه طراحی می شود. همچنین اگر ارتفاع پله برقی بیش از 6 متر نباشد و سرعت آن نیز حداکثر به 0.5 متر بر ثانیه برسد، امکان افزایش شیب پله برقی تا 35 درجه وجود دارد. با این حال پله برقی ها معمولا با شیب های 27، 30 و 35 درجه طراحی می شوند.

سرعت و ظرفیت پله ها

سرعت استاندارد پله برقی می تواند بین 0.5 تا 0.65 متر بر ثانیه باشد که به میزان قابل توجهی از سرعت یک سیستم آسانسور بالاتر است. از نظر ظرفیت نیز به طور کلی پله ها در سه عرض  600، 800 و 1000 میلی متر طراحی می شوند. ظرفیت تئوری پله برقی بر حسب عرض پله ها به این صورت است:

 

    • عرض 600 میلی متر برابر با 2500 نفر در ساعت. (روی هر پله تنها یک نفر می تواند بایستد.)

    • عرض 800 میلی متر برابر 6750 نفر در ساعت. (یک نفر رو پله می ایستد و یک نفر از پشت سر می تواند از کنار وی عبور کند.)

    • عرض 1000 میلی متر برابر با 9000 نفر در ساعت. (دو نفر می توانند با فاصله در کنار هم قرار بگیرند).

البته باید به این نکته اشاره کنیم که در مراکز و مکان های شلوغ همانند ایستگاه های قطار، فرودگاه ها، مجتمع های تجاری و غیره از پله برقی هایی با حداکثر عرض یعنی 1400 میلی متر می توان استفاده کرد. زیرا در پله هایی با این عرض افراد می توانند از کنار یکدیگر روی پله ها عبور کنند و حتی استفاده از چرخ دستی و غیره نیز امکان پذیر می شود. معمولا پله برقی ها با عرض 1000 متر طراحی می شوند که این میزان عرض، امکان جابجایی راحت مسافران به همراه چمدان آن ها را فراهم می کند.

 

استاندارد پله برقی- گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
استاندارد پله برقی- گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران

 

ابعاد استپ ها

کف استپ ها باید حداکثر 38 و ارتفاع آن ها حداکثر 24 سانتی متر باشد. همچنین هر کدام از صفحات یا همان استپ ها باید قادر به تحمل فشار عمودی برابر با 6000 نیوتن متر مربع باشند.

امکان دسترسی آسان برای سرویس و تعمیرات

پله برقی ها باید به نحوی نصب و راه اندازی شوند که در مواقع سرویس و انجام تعمیرات بتوان به راحتی به بخش های داخلی آن ها دسترسی پیدا کرد.

وجود شیار روی پله ها

کف استپ ها باید شیارهایی همسوی حرکت پله برقی داشته باشد. عمق این شیارها باید حداقل 10 میلی متر باشد. وجود این شیارها به منظور حفظ تعادل و جلوگیری از لغزش پاهای کاربران است.

تعداد پله های افقی

در سکوهای فرود بالا و پایین پله برقی تعداد پله های افقی  باید دو یا سه پله باشد. نکته مهم آن است که تعداد پله های افقی بیشتر باعث سوار و پیاده شدن آسان تر افراد به پله برقی می شود. در پله برقی هایی با زاویه 30 درجه، تعداد 3 پله افقی نصب و استفاده می شود. به طور کلی توصیه می شود در اماکن عمومی بزرگ همانند ایستگاه های مترو و قطار تعداد پله های افقی بیشتر باشد تا افراد زیادی که از پله برقی استفاده می کنند به راحتی سوار و پیاده شوند.

روشنایی پله ها

محیط اطراف پله برقی یا پیاده روی متحرک به خصوص در نزدیکی شانه ها باید روشنایی کافی داشته باشد.

جمع بندی

در کشور ما استانداردهای پله برقی و پیاده روهای متحرک در قالب دو بخش است. رعایت این استانداردها از مراحل طراحی و تولید تا تعمیر پله برقی ها الزامی است و باعث حفظ عملکرد مطلوب و ایمنی این دستگاه ها می شود. گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران علاوه بر تجربه چندین ساله خود در تولید صفر تا صد آسانسور، دارای بزرگترین سایت تولید پله برقی در خاورمیانه نیز می باشد. شما می توانید تمامی گواهی ها و استانداردهای گروه صنعتی بهران را در اینجا ببینید. همچنین این شرکت در مراحل نصب و راه اندازی، سرویس و نگهداری و نیز تعمیر پله برقی ها تلاش می کند تا استانداردها و ضوابط مربوطه در این مراحل نیز رعایت شوند تا عملکرد و ایمنی این سیستم ها حفظ شود.

استاندارد پله برقی- گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
استاندارد پله برقی- گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران

پیشنهادات مرتبط

دنیای درون پله برقی - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
دنیای درون پله برقی

پله‌برقی یا پلهٔ روان نوعی دستگاه غول پیکر برای جابه‌جا کردن افراد است. ظاهر این وسیله همانند راه پله های ساختمانی است. پله‌برقی با به کار گیری از تجهیزات الکتریکی و مکانیکی، توانسته تا زمان انتظاری را که در سیستم آسانسور وجود داشته، از بین ببرد. 

کوچکترین آسانسور دنیا - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
کوچکترین آسانسور دنیا

کوچک ترین آسانسور جهان در شهر ونیز ایتالیا قرار دارد. محل قرارگیری این آسانسور در نزدیکی میدان سن مارکو و در هتلی به نام Hotel A La Commedia است. این هتل 4 ستاره دارای 35 اتاق و سوئیت است که با سبک مدرن و کلاسیک تزئین شده‌اند.

پارک پلیت آسانسور چیست - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
“پارک پلیت” جایگزینی برای گیربکس

پارک پلیت آسانسور قطعه ایست در آسانسورهای گیرلس و روم لس که برای کنترل سرعت کابین، قفل کردن کابین به ریل و توقف مکانیکی کابین مورد استفاده قرار می گیرد. این قطعه به جای گیربکس و به منظور کنترل سرعت و حرکت کابین در آسانسورها نصب می شود.

آسانسور کارگاهی - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
آسانسور کارگاهی

آسانسور کارگاهی مکمل و تسریع‌کننده برج‌سازی و سازه‌های بلندمرتبه است. این آسانسورها قادرند از شروع کار توسط خودشان مونتاژ و با سازه ساختمان ارتفاع بگیرند.

چاله آسانسور - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
صفر تا صد چاه آسانسور

چاله آسانسور یا همان چاه آسانسور تونل عمودی‌ای هست که کابین، شاسی و دیگر قسمت‌های آسانسور درون آن قرار می‌گیرد و آسانسور در مسیر آن حرکت می‌کند.

ریموت آسانسور - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
ریموت آسانسور

امروزه وجود مجتمع های چندین طبقه و یا به اصطلاح آسمان خراش ها افزایش پیدا کرده اند. برای راحتی در رفت و آمد به کارگیری آسانسورها ضروری است. گاهی اوقات ساکنین مجتمع به درستی از این بالابرها استفاده نمی کنند. در این شرایط ریموت آسانسور می تواند به کمک مدیران بیاید و از استفاده های بی جا نهایت جلوگیری را به عمل بیاورد.

اخبار بهران

دانستنی آسانسور

مقالات آسانسور و پله برقی