استاندارد پله برقی

سرعت و شیب مجاز پله برقی در مبحث استاندارد پله برقی

گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران | مقالات پله برقی | استاندارد پله برقی در سرعت و شیب

استاندارد پله برقی در سرعت و شیب چقدر است ؟

همانطور که میدانید رعایت مسائل استاندارد در پله برقی و آسانسور از اولویت بالایی برخوردار است، چرا که با جان و مال مسافرین سر و کار دارد. در این مقاله به بررسی استاندارد پله برقی در سرعت و شیب مجاز می پردازیم.

پیش از آن بخوانید:

پله برقی ها؛ بخش جدایی ناپذیر زندگی امروزی

پله برقی وسیله ایست که افراد پیاده را بین طبقات غیرهم سطح جابه‌جا می‌کند. این دستگاه بوسیله پله یا تسمه که توسط نیروی محرکه برقی حرکت می کند، سبب جابجایی افراد می‌گردد. پله برقی شامل قطعات مکانیکی، الکتریکی و الکترونیکی است.

 

 

سرعت و شیب مجاز پله برقی - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
سرعت و شیب مجاز پله برقی – گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران

 

طرح کلی پله برقی

طرح کلی پله برقی شامل قسمت های مختلفی است:

پله: به قسمتی از پله برقی گفته می‌شود که افراد روی آن می‌ایستند. معمولا” جنس آن‌ها از آلومینیم با سطح شیاردار در جهت حرکت است.

دستگیره پله برقی: دستگیره‌ای از جنس لاستیک با الیاف مخصوص می‌باشد که متحرک بوده و سرعت آن با سرعت حرکت پله یکسان می‌باشد، افراد هنگام بالارفتن یا پایین آمدن از آن استفاده می‌کنند.

زاویه شیب پله برقی: حداکثر زاویه‌ای است که پله یا تسمه نسبت به سطح افق می‌سازد. سرعت نامی: سرعت خطی در جهت حرکت پله یا تسمه در هنگامی که باری روی آن‌ها وجود ندارد.

شانه ثابت پله برقی: قطعه ثابتی در دو انتهای پله می‌باشد که دارای دندانه‌های متناسب با شیار‌های روی پله یا تسمه می‌باشد و از ورود اشیاء خارجی به داخل شیار پله جلوگیری می‌کند.

اطلاعات موثر بر شیب و سرعت پله برقی

مهندسین طراح پله برقی باید با استفاده از اطلاعات زیر و اطلاعات تکمیلی اخذ شده از شرکت‌های معتبر سازنده نسبت به انتخاب نوع، تعدد، ظرفیت و مکان صحیح قرارگیری پله برقی‌ها اقدام نمایند و مسئولیت هرگونه اشتباهی در خصوص موارد ذکر شده بعهده آنان می‌باشد.

محل قرارگیری پله برقی

پله برقی‌ها باید در محلی قرار گیرد که بیشترین تردد مسافرین از آنجا صورت بگیرد و بدون بروز اغتشاش در مسیرحرکت عادی آن طبقه، افراد را به سطح بالاتر یا پایین‌تر منتقل نماید. در صورت ضرورت و عدم امکان رویت باید با علائم مناسبی افراد به سمت پله برقی‌ها هدایت شوند.

 

سرعت و شیب مجاز پله برقی - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
سرعت و شیب مجاز پله برقی – گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران

 

ابعاد ورودی و خروجی پله برقی

در ابتدا و انتهای پله برقی فضای غیرمحصور مناسبی در نظر گرفته شود به نحوی که مسافرین به راحتی به مسیر حرکت خود ادامه داده و از ازدحام در قسمت ورودی و خروجی جلوگیری شود. حداقل عرض این فضا باید ۲/۰ متر از فاصله بین مرکز دو دستگیره بیشتر بوده و عمق آن از انتهای دستگیره حداقل ۵/۲ متر باشد.

در صورتیکه عمق ۲ متر باشد حداقل عرض باید دو برابر فاصله بین مرکز دو دستگیره باشد. نمونه‌هایی از آرایش پله برقی‌ها نشان می‌دهد مهندسین طراح با توجه به شرایط و موقعیت ساختمان می‌توانند آرایش‌های متفاوتی را با رعایت بند‌های این مقررات و مشورت شرکت‌های معتبر سازنده بکار گیرند.

استثناء مکان های پرتردد

در مکان‌های پرتردد نظیر مترو و پایانه‌های مسافری باید از پله‌های عریض استفاده نمود. در صورتیکه پله برقی‌ها در محیط روباز استفاده می‌شود باید از نوعی انتخاب شود که قابلیت کار در این محیط را دارا باشد. فضای باز در ورودی یا خروجی پله برقی اطراف منطقه باز طبقه فوقانی می‌بایستی بنحوی محصور گردد که امکان سقوط اشیاء یا افراد منتفی گردد.

سرعت مجاز در استاندارد پله برقی

بر طبق استاندارد EN۱۱۵ زاویه شیب پله‌برقی در صورتی که ارتفاع پله‌برقی (فاصله کف تا کف دو طبقه متوالی) کمتر از ۶ متر باشد، نمی‌تواند بیش از °۳۵ باشد. این در حالی است که اکثر شرکت‌های سازنده پله‌برقی‌ها را فقط با دو زاویه °۳۰ و °۳۵ می‌سازند. پله برقی های تولید شرکت بهران دارای استانداردهای EN۱۱۵ مطابق با آخرین استانداردهای روز اروپاست.

بر اساس مقررات ساختمان حداکثر سرعت پله برقی در صورتیکه زاویه شیب آن بیش از ۳۰ درجه نباشد ۷۵/۰ متربر ثانیه است. در صورتیکه زاویه شیب بین ۳۰ تا ۳۵ درجه باشد، حداکثر سرعت نامی پله برقی باید ۵/۰ متربرثانیه تنظیم شود. همچنین به دلیل رفتار مسافران که معمولاً ترس ازسقوط می‌باشد، سرعت پله برقی ها از ۰/۷ متر بر ثانیه تا حداکثر ۰/۹ متر بر ثانیه خواهدبود.

سرعت و شیب مجاز پله برقی - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران

پیشنهادات مرتبط

استاندارد پله برقی- گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
استاندارد پله برقی و همه چیز درباره آن

پله برقی ها به عنوان یکی از تجهیزات پرکاربرد در اماکن و ساختمان های عمومی به شمار می روند که نقش قابل توجهی در آسان کردن تردد کاربران در میان طبقات مختلف دارند. با وجود آن که این تجهیزات بسیار مفید و کاربردی هستند، اما باید استانداردها و الزامات مربوطه در تولید و راه اندازی این سیستم ها به طور کامل رعایت شوند.

ریموت آسانسور - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
ریموت آسانسور

امروزه وجود مجتمع های چندین طبقه و یا به اصطلاح آسمان خراش ها افزایش پیدا کرده اند. برای راحتی در رفت و آمد به کارگیری آسانسورها ضروری است. گاهی اوقات ساکنین مجتمع به درستی از این بالابرها استفاده نمی کنند. در این شرایط ریموت آسانسور می تواند به کمک مدیران بیاید و از استفاده های بی جا نهایت جلوگیری را به عمل بیاورد.

لرزش کابین آسانسور - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
علت لرزش کابین آسانسور

در طراحی و انتخاب آسانسور یکی از آیتم‌ های اصلی احراز کیفیت، بالا بودن ایمنی آن است که شامل موارد متعددی می‌شود. یکی از نشانه های کاهش ایمنی آسانسور بروز لرزش و صدا در کابین آسانسور بوده که در طولانی مدت سبب خرابی آسانسور و مشکلات ناشی از آن می‌شود تا جایی که ممکن است بسیار خطرآفرین باشد.

چاه آسانسور- گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
الزامات چاه آسانسور

آسانسورها بر حسب تعداد طبقات، ظرفیت و … دارای تحمل وزن متفاوتی هستند و برای طراحی ابعاد آن‌ها، باید فاکتورهای مختلفی را در نظر گرفت. یکی از بخش‌های مهم برای نصب آسانسور در یک ساختمان، چاله آسانسور است؛ رعایت و در نظر گرفتن ضوابط چاله آسانسور و استاندارهای مربوط به نصب آن الزامی و حیاتی است. در این مقاله درباره استاندارد و الزامات چاه آسانسور هر آنچه را که باید بدانید به شما می گوییم.

پله برقی دوچرخه - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
پله برقی دوچرخه در تروندهایم نروژ

ترامپ “Trampe” یک پله برقی مخصوص حمل دوچرخه است که در Brubakken در تروندهایم نروژ قرار دارد. این پله برقی که گاها از آن با نام آسانسور دوچرخه یاد می شود، اولین و تنها آسانسور حمل دوچرخه در جهان بود که در آگوست 1993 افتتاح شد.

مراحل خرید آسانسور - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
مراحل خرید آسانسور

مراحل خرید یک آسانسور خوب چیست؟ قدم اول در خرید آسانسور چیست؟ برای تامین آسانسور منزلمان باید از چه کسی کمک بگیریم؟ پاسخ سوالات شما در اینجا

اخبار بهران

دانستنی آسانسور

مقالات آسانسور و پله برقی