مقایسه انواع آسانسور| آسانسور هیدرولیک با کششی| مزایا و معایب| راهنمای خرید| بهران

مقایسه آسانسور هیدرولیک با کششی

گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران | مقالات آسانسور | مقایسه آسانسور کششی و هیدرولیکی

 

 

مقایسه مزایا و معایب آسانسور هیدرولیک و کششی با یکدیگر

می توانید با مقایسه انواع آسانسور درباره اینکه چه آسانسوری برای ساختمان تان بهتر است، تصمیم درستی بگیرید. شرکت های آسانسور انواع مختلفی از آسانسورها را از جمله آسانسور کششی و هیدرولیک دارند. اما احتمال زیاد حتی نمی توانید تفاوت بین آنها را تشخیص دهید.

برخی از آسانسورها برای ساختمان های کوچک تر مناسب هستند و برخی دیگر در برج ها و آسمان خراش ها بکار می روند. ما در مقایسه انواع آسانسور قصد داریم دو نوع از متداول ترین آسانسورها که در ساختمان های امروزی بکار می روند، یعنی آسانسور کششی و آسانسور هیدرولیک را معرفی کنیم.

| درباره آسانسور هیدرولیکی بخوانید. |

 

مقایسه انواع آسانسور- گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
آسانسور هیدرولیکی- گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران

آسانسور کششی چیست؟

امروزه آسانسور کششی از پر مصرف ترین اسانسور های دنیاست. در مقایسه انواع آسانسور، آسانسور کششی به دلیل سرعت و کیفیت بالا در انواع ساختمان های بلند و کم طبقه به کار می رود. از آن مهم تر در اکثر برج های بلند جهان آسانسور کششی به کار رفته است.

| آسانسور چیست و چه کاربردی دارد؟ |

آسانسور کششی تشکیل شده از چند قسمت مهم است. نیروی محرکه این آسانسور، توسط موتور گیربکس یا گیرلس تامین می‌شود. در اثر اصطکاک بین سیم بکسل و شیار فلکه، کشش بوجود می‌آید. اجزا و قطعات تشکیل دهنده آسانسورهای کششی، شامل موارد زیر هستند:

محل قرارگیری کابین این آسانسور، بر روی طناب‌های فولادی است. همچنین ریل های راهنما برای کمک به حرکت نرم و ایمن ابین در دیواره های چاه آسانسور نصب می گردند. کابین نیز به این ریل ها متصل است. طناب‌ها یا همان سیم بکسل فولادی به فلکه موتور و سپس به کابین و وزنه تعادل متصل می شوند. نیروی الکتریکی از طریق این سیم بکسل ها به شکل مکانیکی کابین را جابجا می کند.

| جهت آشنایی با آسانسور و قطعات آن کلیک کنید. |

انواع آسانسور کششی

برای مقایسه انواع آسانسور باید انواع آسانسورهای کششی را نیز بشناسیم. هر کدام از این‌ آسانسورها کاربردهای مختلفی دارند. یکی از معروف ترین دسته بندی های آسانسور های کششی گیرلس و گیربکس است. هردوی این آسانسورها نیازمند چاه آسانسور هستند. یکی از تفاوتهای مهم آسانسورهای هیدرولیکی و کششی در همین است کششی گیربکس دارای موتور گیربکس هستند.

آسانسور هیدرولیک چیست؟

این نوع آسانسورها سیستم محرکه کاملا متفاوتی با مدل های کششی دارند و بر اساس نیروی هیدرولیک کار می کنند. قطعاتی از جمله موتور هیدرولیک، پمپ هیدرولیک، پیستون، مخزن، روغن هیدرولیک، جک ها، پاوریونیت، سیلندر و غیره سیستم محرکه یک آسانسور هیدرولیکی را تشکیل می دهند. وقتی موتور کار می کند، پمپ هیدرولیک، سیال یا روغن هیدرولیک را فشرده می کند. در این صورت با فشار زیاد سیال یا روغن، پبستون شروع به حرکت می کند. بالا یا پایین رفتن پیستون و جک ها، باعث حرکت کابین در بین طبقات ساختمان می شود. این سیستم ها برای ساختمان های کوچک و کم طبقه مناسب هستند و به هنگام کار کردن، سر و صدایی تولید نمی کنند.

| همه چیز درباره آسانسورهای کششی |

انواع آسانسور هیدرولیک

سیستم محرکه ی آسانسورهای هیدرولیکی به دو دسته طبقه بندی می شود:

1.     سیستم محرکه مستقیم: در این نوع سیستم محرکه آسانسور، جک و یوک کابین آسانسور هیدرولیکی به صورت مستقیم به یکدیگر متصل هستند. همچنین، در سیستم مستقیم، جک آسانسور دارای شیر اطمینان است.

2.     سیستم محرکه غیرمستقیم: در سیستم غیرمستقیم، جابجایی جک به واسطه حرکت سیم بکسل متصل به یوک کابین انجام خواهد شد. برخی از قطعات الزامی و ضروری در این سیستم شامل؛ پاراشوت(سیستم ترمز اضطراری) و همچنین گاورنر موجود در کابین خواهند بود.

آسانسور‌های هیدرولیکی دارای چاهک یا چاله

در این نوع آسانسور، طناب قرقره‌ای در کف چاهک آسانسور وجود دارد که هنگام پایین آمدن آسانسور، پیستون جمع شده را به سمت خود جذب می‌کند. نوع دیگری از آسانسور هیدرولیکی دارای چاهک عملکردی متفاوت با نوع قبلی دارد. پیستون تلسکوپی موجود در این نوع، به صورت فرو ریخته است. به همین علت، به یک سوراخ کم عمق در زیر چاهک نیاز دارد. بیشترین مسیری که این نوع آسانسور می‌تواند طی کند، 60 فوت می‌باشد.

آسانسور‌های هیدرولیکی بدون چاهک یا چاله

مهم‌ترین ویژگی آسانسور‌های هیدرولیکی بدون چاهک یا چاه، داشتن پیستون در دو طرف کابین آسانسور است. آسانسور هیدرولیکی بدون چاهک، دارای سه نوع مختلف زیر می‌باشد:

1.     آسانسور هیدرولیکی طنابی

2.     آسانسور هیدرولیکی تلسکوپی

3.     آسانسور هیدرولیکی بدون تلسکوپ

 

مقایسه انواع آسانسور- گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
کابین آسانسور کششی- گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران

 

تفاوت آسانسور کششی با هیدرولیک

در اینجا آسانسورهای کششی و هیدرولیکی را از نظر معیارهای بسیاری مورد بررسی قرار داده ایم:

  • مصرف انرژی

به طور کلی سیستم های هیدرولیک در مقایسه با مدل های کششی از لحاظ مصرف انرژی، سیستم های کارآمد و مطلوبی هستند. این بالابرها انرژی کم تری نسبت به سیستم های کششی مصرف می کنند.

  • بازده

آسانسورهای کششی از یک وزنه تعادل برخوردارند که می تواند به بازده بیشتر این سیستم ها کمک کند. در حالی که مدل های هیدرولیکی به دلیل نداشتن این ویژگی، بازده به مراتب پایین تری دارند. همین مساله باعث می شود آسانسورهای هیدرولیکی برای ترافیک های بالا مناسب نباشند.

  • ارتفاع ساختمان

همان گونه که در بالا نیز اشاره کردیم، آسانسورهای کششی برای ساختمان های بلند و متوسط بسیار مناسب هستند. در حالی که مدل های هیدرولیک در ساختمان های کم ارتفاع می توانند نصب شده و مورد استفاده قرار گیرند.

  • سرعت کابین

آسانسورهای کششی می توانند با سرعت و شتاب بالاتری حرکت کنند. در حالی که بالابرهای هیدرولیک عملکرد کندتری دارند و در زمان بیشتری قادرند کاربران را بین طبقات ساختمان جابجا کنند.

  • ظرفیت کابین

آسانسورهای هیدرولیکی در مقایسه با مدل های کششی ظرفیت بیشتری می توانند داشته باشند. به طوری که بارهای سنگین را می توان با این سیستم ها جابجا کرد. در حالی که ظرفیت کابین در سیستم های کششی پایین تر است.

  • حرکت بدون سر و صدا

آسانسورهای کششی به هنگام کار کردن از خود سر و صدای زیادی تولید می کنند که ممکن است برای برخی از کاربران آزاردهنده باشد. اما مدل های هیدرولیک به هنگام کار کردن سر و صدای زیادی تولید نمی کنند و حرکت آرامی دارند. همچنین آسانسورهای هیدرولیکی در زمان شروع به حرکت و توقف، دچار شوک یا ضربه نمی شوند. در حالی که سیستم های کششی با هر بار شروع و توقف، دچار لرزش و تکان خوردن می شوند.

  • نصب و راه اندازی

آسانسورهای کششی به دلیل پیچیده بودن سیستم، نصب و راه اندازی دشوارتری داشته و نصابان به مدت زمان بیشتری نیاز دارند. اما در مقابل، آسانسورهای هیدرولیکی به دلیل پیچیدگی کم تر، نصب ساده تر و آسان تری دارند و نصابان می توانند در مدت زمان کم تری سیستم را نصب و راه اندازی کنند.

  • هزینه

به طور کلی آسانسورهای کششی هزینه های نصب و راه اندازی کم تری نسبت به مدل های هیدرولیکی دارند. اما آسانسورهای هیدرولیکی نیاز به صرف هزینه های بیشتری برای نصب و راه اندازی اولیه دارند. همچنین هزینه های سرویس و نگهداری در آسانسورهای کششی نسبت به بالابرهای هیدرولیکی بیشتر است. در حالی که برای سرویس و نگهداری سیستم های هیدرولیکی نیاز به صرف هزینه های بالا وجود ندارد.

  • محل ساخت موتورخانه

معمولا در آسانسورهای کششی، موتورخانه را در بالاترین قسمت چاهک می سازند و تجهیزات سیستم محرکه را درون آن نصب و راه اندازی می کنند. اما محل ساخت موتورخانه در آسانسورهای هیدرولیکی محدودیت چندانی ندارد. معمولا موتورخانه در این آسانسورها در پایین ترین قسمت چاهک ساخته می شود. در این صورت، سرویس و تعمیرات آسانسور نیز با آسانی و صرف زمان کم تری انجام می شود.

  • فضای محل نصب

سیستم های هیدرولیکی از نظر فضای محل نصب، محدودیت زیادی ندارند و می توان با آزادی عمل بیشتری این سیستم ها را در ساختمان نصب و راه اندازی کرد. اما مدل های کششی، از لحاظ فضا یا محل نصب، محدودیت دارند و نیاز به فضای مناسب با ابعاد بزرگ تری دارند.

  • تمیزی محیط

آسانسورهای هیدرولیکی با روغن یا سیال هیدرولیک کار می کنند و این احتمال وجود دارد که در اثر عللی این روغن یا مایع هیدرولیک دچار نشتی شود. در این صورت نشتی روغن، باعث آلودگی و کثیفی محیط خواهد شد. اما در مقابل، آسانسورهای کششی از لحاظ تمیزی محیط، مشکلات مدل های هیدرولیکی را ندارند و محل نصب آسانسور چندان دچار کثیفی یا آلودگی نمی شود.

  • تعداد استارت

در آسانسورهای هیدرولیکی تعداد استارت ها به حداکثر 90 استارت می رسد. در حالی که مدل های کششی می توانند تا 180 استارت داشته باشند.

  • مدت زمان تخلیه کاربران

چنانچه آسانسورهای هیدرولیکی دچار خرابی شوند، تخلیه مسافران زمان بیشتری طول نمی کشد. زیرا این سیستم ها در مدار هیدرولیک از یک شیر دستی به منظور فرود اضطراری برخوردارند. در این صورت یک فرد می تواند این شیر دستی را باز کند و آسانسور را به پایین بیاورد. اما آسانسورهای کششی این گونه نیستند و در صورت وقوع خرابی یا حادثه، باید فرد متخصصی در آن جا حاضر شده و آسانسور را پایین بیاورد تا کاربران تخلیه شوند.

 

مقایسه انواع آسانسور- گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
مقایسه انواع آسانسور- گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران

 

مقایسه قیمت آسانسور کششی و هیدرولیکی

در بحث مقایسه انواع آسانسور معمولا آسانسورهای هیدرولیکی نسبت به مدل های کششی در حدود 15 تا 25 درصد، قیمت خرید پایین تری دارند. البته باید توجه کرد که قیمت خرید آسانسورها رقم ثابتی نبوده و به معیارهای مختلفی بستگی دارد.

آسانسور کششی و هیدرولیکی را از کجا میتوانیم تهیه کنیم؟

گروه صنعتی بهران از صفر تا صد پروژه های کششی و هیدرولیک شما را طراحی و تولید می کند. بنابراین شما می توانید جهت خرید قطعات و یا پکیج کامل آسانسور با مشاوران ما در تماس باشید. علائه بر آن به صورت آنلاین و برخط میتوانید قیمت تمامی محصولات مربوط به آسانسور را از سایت فروشگاهی ما در لینک زیر مشاهده کنید. سپس اقلام مورد نیاز را به سبد خرید خود اضافه کرده و به صورت اینترنتی خرید کنید.

 

نتیجه گیری


در مقایسه انواع آسانسور متوجه شدیم که آسانسور کششی برای ساختمان‌های بلند مناسب‌تر است. آسانسور کششی نسبت به آسانسور هیدرولیک سرعت بیشتری دارد و نیاز به موتورخانه دارد. آسانسور هیدرولیک برای ساختمان‌هایی که فضای اندکی برای آسانسور دارند، مناسب‌تر است و ایمنی آسانسور کششی بیشتر است.

در نهایت مهم ترین ویژگی‌ای که میتواند نوع آسانسور مورد نیاز شما را مشخص کند همان ارتفاع ساختمان، فضای کافی و ترافیک ساختمان شماست. اگر مقدار همه ی این مشخصه ها در ساختمان شما بالاست بهتر است از آسانسورهای کششی استفاده کنید. در غیر این صورت بهترین انتخاب آسانسور هیدرولیکی می باشد. گذشته از این می توانید با مشاورین ما در بهران تماس حاصل نمایید. کارشناسان ما با در نظر گرفتن شرایط منزل شما آسانسور مناسب را پیشنهاد میکنند. سپس با استفاده از سایت فروشگاهی بهران میتوانید محصولات مورد نظر خود را خریداری کنید.

|مشاوره با متخصصان بهران |

|ورود به سایت فروشگاهی بهران|

 

مقایسه انواع آسانسور- گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
مقایسه انواع آسانسور- گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران

پیشنهادات مرتبط

ظرفیت آسانسور و نحوه محاسبه آن - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
ظرفیت آسانسور

یکی از مهم ترین مواردی که در طراحی و اجرای آسانسور باید در نظر بگیریم، ظرفیت آسانسور است. عوامل مختلفی در تعیین ظرفیت آسانسور یک ساختمان موثر است. عواملی چون تعداد طبقات، فضای مناسب جهت اجرای آسانسور، ترافیک ساختمان، نوع کاربری و …. همگی در تعیین ظرفیت یک آسانسور موثر هستند.

سرعت آسانسور؛ بایدها و نبایدها - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
سرعت آسانسور؛ باید ها و نباید ها

سرعت آسانسورها بستگی به نوع آنها دارد. سرعت در برخی از آسانسورها کند، در برخی دیگر متوسط و در برخی بسیار سریع است. معمولا از آسانسورهای با سرعت زیاد در ساختمان های مرتفع و آسمان خراش ها استفاده می شود.

دنیای درون پله برقی - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
دنیای درون پله برقی

پله‌برقی یا پلهٔ روان نوعی دستگاه غول پیکر برای جابه‌جا کردن افراد است. ظاهر این وسیله همانند راه پله های ساختمانی است. پله‌برقی با به کار گیری از تجهیزات الکتریکی و مکانیکی، توانسته تا زمان انتظاری را که در سیستم آسانسور وجود داشته، از بین ببرد. 

کوچکترین آسانسور دنیا - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
کوچکترین آسانسور دنیا

کوچک ترین آسانسور جهان در شهر ونیز ایتالیا قرار دارد. محل قرارگیری این آسانسور در نزدیکی میدان سن مارکو و در هتلی به نام Hotel A La Commedia است. این هتل 4 ستاره دارای 35 اتاق و سوئیت است که با سبک مدرن و کلاسیک تزئین شده‌اند.

پارک پلیت آسانسور چیست - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
“پارک پلیت” جایگزینی برای گیربکس

پارک پلیت آسانسور قطعه ایست در آسانسورهای گیرلس و روم لس که برای کنترل سرعت کابین، قفل کردن کابین به ریل و توقف مکانیکی کابین مورد استفاده قرار می گیرد. این قطعه به جای گیربکس و به منظور کنترل سرعت و حرکت کابین در آسانسورها نصب می شود.

آسانسور کارگاهی - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
آسانسور کارگاهی

آسانسور کارگاهی مکمل و تسریع‌کننده برج‌سازی و سازه‌های بلندمرتبه است. این آسانسورها قادرند از شروع کار توسط خودشان مونتاژ و با سازه ساختمان ارتفاع بگیرند.

اخبار بهران

دانستنی آسانسور

مقالات آسانسور و پله برقی