الزامات چاه آسانسور | همه چیز درباره چاه آسانسور | گروه صنعتی بهران آسانبر

الزامات چاه آسانسور

گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران | مقالات آسانسور | استاندارد چاه آسانسور

 

 

ضوابط و استانداردهای چاه آسانسور در طراحی و اجرا

این روزها ساختمان‌های کم طبقه در کلان‌شهرها کمتر مشاهده می‌شود و جای آن‌ها را برج‌ها و ساختمان‌های بلند گرفته‌اند. با این شرایط، وجود آسانسور برای ساختمان‌های بلند یک الزام است. آسانسورها بر حسب تعداد طبقات، ظرفیت و … دارای تحمل وزن متفاوتی هستند و برای طراحی ابعاد آن‌ها، باید فاکتورهای مختلفی را در نظر گرفت. یکی از بخش‌های مهم برای نصب آسانسور در یک ساختمان، چاله آسانسور است؛ رعایت و در نظر گرفتن ضوابط چاله آسانسور و استاندارهای مربوط به نصب آن الزامی و حیاتی است. در این مقاله درباره استاندارد و الزامات چاه آسانسور هر آنچه را که باید بدانید به شما می گوییم.

پیش از این بخوانید :

 

 

چاه آسانسور- گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
چاه آسانسور- گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران

 

چاه یا چاله آسانسور چیست؟

تمامی بخش‌های مختلف یک آسانسور در درون قسمتی به نام چاه آسانسور در ساختمان قرار می‌گیرند. اما منظور از چاه آسانسور چیست و چاله آسانسور به کدام بخش اشاره دارد؟ چاه آسانسور به فضایی گفته می‌شود که مانند یک تونل عمودی است و از پی تا سقف آخرین طبقه ساختمان و اتاقکی که در بالای ساختمان و در حکم موتورخانه آسانسور است، کشیده شده. کابین، شاسی و سایر بخش‌های مختلف آسانسور در داخل همین تونل قرار می‌گیرند. چاه آسانسور با دیوارهای داخلی طبقات و درب‌ها محصور می‌شود.

برای نصب یک آسانسور باید استاندارها و ضوابط مربوط به آن رعایت و به درستی اجرایی شود. یکی از ضوابط چاه آسانسور این است که باید کاملاً عمود و شاقول‌شده باشد، خمیدگی و تابیدگی نداشته باشد و هیچ‌گونه تجهیزات غیر آسانسوری هم در این فضا نباید نصب شود. طول، عرض و ارتفاع آسانسور هم بر اساس نوع آسانسور و معماری باید به درستی محاسبه و معین شود.

چاله آسانسور به قسمت پایینی چاه آسانسور که در پی ساختمان قرار می‌گیرد، اشاره می‌کند. این بخش برای تعمیر آسانسور، قراردادن ضربه‌گیر و … در نظر گرفته‌می‌شود.

الزامات چاه آسانسور

برای نصب آسانسور، ابتدا باید فضای آسانسور در ساختمان در نظر گرفته شود. در نظر گرفتن فضای مربوط به چاله آسانسور ابتدایی‌ترین مرحله نصب آسانسور است. همچنین در نظر گرفتن فضای مناسب برای چاله آسانسور یکی از موارد مهم در تأمین ایمنی آسانسور است.

جای آسانسور در ساختمان را باید به گونه‌ای انتخاب کرد که کمترین چالش و خرابی را داشته باشد. آسانسورهای هیدرولیکی را می توان در مناطقی مانند روی نما، راه پله و …  اجرا کرد. درمورد مکان اصلی آسانسور هیدرولیکی چالش بسیار کم است چرا که به علت عدم نیاز به چاه و اتاقک دیگر دغدغه ای مانند طول و عرض چاله سرویس وجود ندارد.

در ادامه الزامات چاه آسانسور مربوط به ابعاد، آب‌بندی و حفر چاله را شرح می‌دهیم.

1- تعیین تعداد آسانسور

پیش از این‌که ابعاد آسانسور مشخص شود، باید تعداد آسانسور مورد نیاز با توجه به تعداد طبقات و ظرفیت تعیین شود. تعداد آسانسور مورد نیاز یک ساختمان با توجه به حجم تردد افراد در ساختمان تعیین می‌شود. در این مورد باید ضوابط مربوط به مبحث 15 مقررات ملی ساختمان در نظر گرفته‌شوند.

طبق بند 15-2-1-2، ساختمان‌هایی که مسیر عمودی آن‌ها بیش از 7 متر از کف ورودی اصلی باشد، حتماً نیاز به آسانسور دارند. بر اساس بند 1-2-1-3، ساختمان‌های 8 طبقه با طول مسیر حرکت 28 متر و بیشتر از کف ورودی اصلی، باید حداقل دو آسانسور داشته باشند؛ حتی اگر طبق محاسبات به این نتیجه برسیم که یک دستگاه آسانسور کفایت می‌کند. در ساختمان‌هایی که از ورودی اصلی، مسیر حرکت عمودی بیش از 21 متر باشد، طبق بند 15-2-1-4 قانون ساختمان، باید حداقل یک دستگاه آسانسوری که مناسب حمل بیمار با برانکارد باشد، در نظر گرفته‌شود. همچنین، در ساختمان‌هایی که چند آسانسور دارند، حتماً باید یکی از آسانسورها قابلیت حمل ویلچر را داشته باشد (بند 1-2-1-5).

2- ابعاد چاله آسانسور

ابعادی که برای چاه آسانسور در نظر گرفته‌می‌شود، حدوداً 20 سانتیمتر از هر طرف، بیشتر از ابعاد کابین آسانسور است. برای چاله آسانسور هم 10 سانتی متر به ابعاد چاه اضافه می‌کنند تا فضای کافی برای نصابان در رابطه با اجرای آرماتورهای جانبی چاله یا چاهک آسانسور در نظر گرفته شد‌ه‌باشد.

– درنهایت ابعاد چاله یا چاهک آسانسور باید تقریباً به اندازه همان ابعاد چاه آسانسور باشد.

– حداقل عرض کابین آسانسور در ساختمان‌های عمومی، 110 سانتی متر و حداقل عمق 140 سانتی متر باید باشد.

– برای آسانسور ویلچربر، حداقل ابعاد کابین 140*110 سانتی متر باید باشد. عرض بازشو در کابین باید حداقل 80 سانتی متر باشد و آسانسور باید مجهز به سیستم تراز طبقه مجدد و دکمه باز ماندن در کابین برای مدت طولانی‌تر از زمان عادی بسته‌شدن باشد.

– برای آسانسور برانکاردبر، حداقل ابعاد کابین باید ۲۱۰*۱۱۰ سانتی‌متر باشد. عرض بازشو در کابین باید حداقل ۹۰ سانتی متر و آسانسور مجهز به سیستم تراز طبقه مجدد و دکمه باز شدن در کابین برای مدت طولانی‌تر از زمان بسته‌شدن عادی در باشد. به دلیل حساس بودن این نوع از آسانسور، ضوابط آسانسور برانکارد بر را باید برای ابعاد کابین کامل رعایت کرد. آیین نامه آسانسور برانکارد بر را می توانید بصورت pdf از اینجا دانلود کنید.

*برای آسانسور 5 نفره، بهترین عمق 160 سانتی‌متر می‌باشد. در این صورت علاوه بر در نظر گرفتن خطاهای انسانی، حس خفگی و کوچک بودن به مسافران ندهد. برای ظرفیت‌های بالاتر بهتر است به ازای هر نفر، 10 سانتی‌متر به این مقدار اضافه شود.

 

چاه آسانسور- گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
چاه آسانسور- گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران

 

3- آب‌بندی چاله

آب‌بندی چاله آسانسور به خصوص در مناطقی با سطح آب زیرزمینی بالا، بسیار مهم است. چون در این مناطق به علت قرار گرفتن چاله در سطح‌های پایین زمین و فشار منفی، احتمال نفوذ آب به دیواره‌های چاله آسانسور بیشتر است. برای آب‌بندی چاله آسانسور می‌توان چاله آسانسور را ایزوگام و یا از مواد نفوذگر برای پر کردن خلل و فرج‌های بتن استفاده کرد.

1-3 علت جمع شدن آب در چاله آسانسور

به صورت کلی به دلایل گوناگون در چاله آسانسور جمع می‌شود و از این پدیده غیرقابل انکار و پیش‌بینی است. آب به علل مختلف از حفاظ چاله آسانسورعبور می‌کند. به همین علت باید طول مسیر حرکت آسانسور و ارتفاع چاله آسانسور را به دقت بررسی کرد.

هرچند با رعایت کامل ضوابط آسانسور امکان ورود آب به چاله کم است اما برخی به دقتی در مورد عمق چاله آسانسور و شرایط مختلف این اتفاق را شدنی می کند. دیوار اطراف آسانسور نیز در این زمینه بسیار تاثیر گذار باشد.

4- مراحل حفر و ایجاد چاله آسانسور

حفر چاله آسانسور مراحل مختلفی دارد که در هر مرحله باید الزامات مربوط به آن اجرایی شود:

 

    • آماده‌سازی کف چاله آسانسور: طبق ضوابط آسانسور مقررات ملی و با توجه به ابعاد آسانسور، بتن ریزی چاله آسانسور یکی از مهم ترین کارهایی است که در آماده سازی چاله انجام می‌شود. برای آماده‌سازی کف چاله، باید ارتفاع اولین توقف آسانسور، قبل از بتن‌ریزی کف چاله، ۱۹۰ سانتی‌متر باشد. در موقع بتن‌ریزی کف، با توجه به نقشه سکوهای ضربه‌گیر و وزنه تعادل، یک فضای ۱۰ سانتی‌متری و یک فضای ۳۰ سانتی‌متری باید برای آرماتوربندی و بتن‌ریزی کف در نظر گرفته‌شود و باید ارتفاع یا عمق چاهک در نهایت حداقل ۱۵۰ سانتی‌متر باشد. در زمان استفاده از بتن، می‌بایست اطلاعات فنی آسانسور را به دقت چک کرد.

استفاده از چاه مشترک آسانسور

در شرایطی که آسانسورها در تعداد 3 یا کمتر از آن هستند، می‌توان همه آنها را در یک چاه قرار داد؛ اما در صورتی که تعداد آسانسورها 4 باشد می توان برای هرکدام دو چاه مجزا در نظر گرفت. همچنین اگر تعداد آسانسورها بیش از عدد 4 باشد، می توان برای آن ها از چاه مشترک آسانسور استفاده نمود.

آیا استفاده از کفشور چاه آسانسور توصیه می شود؟

خیر، با توجه به اینکه با توجه به ابعاد چاله اسانسور و عمق چاله آسانسور، هیچ رطوبتی امکان ورود به چاهک آسانسور را ندارد نیازی به استفاده از کفشور چاه آسانسور نمی‌باشد. در این مورد بهتر است سخت گیری بیش از حد انجام نشود. هم‌چنین با توجه پوشش دیوار چاه آسانسور که بوسیله سیمان و سیمان سفید بصورت کامل پوشیده می‌شود احتمال نیاز به چیزی مانند کفشور است.

 

    • دیوارکشی اطراف چاهک: این مرحله در صورتی‌که آهن‌کشی انجام نشده‌باشد، صورت می‌گیرد. سه طرف چاهک یا چاله آسانسور باید از کف تمام شده اولین توقف تا اتاقک موتورخانه بر روی بام، دیوارکشی شود. این دیوارکشی با روش‌های ورق‌کشی، رابیتس‌بندی و یا آجرکشی می‌تواند، پیاده‌سازی شود. دیوار از طرف داخلی چاله با سیمان، خاک و گچ باید اندود شود.

    • بتن‌ریزی سقف چاهک: پس از این‌که عملیات نصب درب‌ها و ریل انجام شد و تأییدیه از سمت فروشنده آسانسور با توجه به مشخصات فنی محل نصب ریل‌ها، قالب‌گذاری آرماتوربندی و بتن‌ریزی دریافت شد، بتن‌ریزی سقف چاهک انجام می‌شود. زمان لازم برای استحکام بتن حدوداً ۱۵ روز است. آرماتوربندی چاله آسانسور پیس از انجام بتن ریزی می‌بایست بررسی گردد. نیروی وارد شده به سقف بتنی چاله آسانسور دینامیکی به شرح زیر است:

 

    • آسانسور 4 نفره، حدود 3000 کیلوگرم

    • آسانسور6 نفره، حدود 3200 کیلوگرم

    • آسانسور 8 نفره، حدود 3850 کیلوگرم

    • آسانسور 15 نفره، حدود 6200 کیلوگرم

استاندارد چاله آسانسور

استاندارد چاله آسانسور به تعداد فرضی بستگی دارد که برای آسانسور در نظر می گیرید. با توجه به این استاندارد و ابعاد چاله آسانسور در مقررات ملی ساختمان ( ابعاد چاه آسانسور)، کف چاهک باید تراز و هموار باشد. البته در شرایطی که ضربه گیر های آسانسور وجود دارد، نیازی نیست که تراز بودن چاله رعایت شود.

نحوه اجرای چاه آسانسور

در زمان اجرای چاه آسانسور که یکی از قسمت های مهم آسانسور است، بهتر است که 10 سانتی متر بتن و 30 سانتی متر بتن ریزی انجام گردد. ارتفاع باقیمانده کف چاه آسانسور بعد از اتمام بتن ریزی باید چیزی حدود 160 سانت باشد. با توجه به عمق چاله آسانسور در فونداسیون (فونداسیون چاله آسانسور) و ضوابط اسانسور، به ازای هر 10 نفر باید 10 سانت به عمق اضافه کنیم. هم چنین با توجه کوچکترین آسانسور برای 4 نفر می‌بایست حداقل ابعاد چاله (حداقل ارتفاع چاله آسانسور) و عمق آنرا 140 سانت در نظر گرفت. درمورد حداقل ارتفاع چاله اسانسور ساختمان مسکونی این موضوع صدق می‌کند. در زمان اجرای آسانسور در انواع ساختمان با هر کاربری باید اندازه چاله آسانسور را به دقت رعایت کرد.

چاه آسانسور- گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
چاه آسانسور- گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران

پیشنهادات مرتبط

ریموت آسانسور - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
ریموت آسانسور

امروزه وجود مجتمع های چندین طبقه و یا به اصطلاح آسمان خراش ها افزایش پیدا کرده اند. برای راحتی در رفت و آمد به کارگیری آسانسورها ضروری است. گاهی اوقات ساکنین مجتمع به درستی از این بالابرها استفاده نمی کنند. در این شرایط ریموت آسانسور می تواند به کمک مدیران بیاید و از استفاده های بی جا نهایت جلوگیری را به عمل بیاورد.

لرزش کابین آسانسور - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
علت لرزش کابین آسانسور

در طراحی و انتخاب آسانسور یکی از آیتم‌ های اصلی احراز کیفیت، بالا بودن ایمنی آن است که شامل موارد متعددی می‌شود. یکی از نشانه های کاهش ایمنی آسانسور بروز لرزش و صدا در کابین آسانسور بوده که در طولانی مدت سبب خرابی آسانسور و مشکلات ناشی از آن می‌شود تا جایی که ممکن است بسیار خطرآفرین باشد.

پله برقی دوچرخه - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
پله برقی دوچرخه در تروندهایم نروژ

ترامپ “Trampe” یک پله برقی مخصوص حمل دوچرخه است که در Brubakken در تروندهایم نروژ قرار دارد. این پله برقی که گاها از آن با نام آسانسور دوچرخه یاد می شود، اولین و تنها آسانسور حمل دوچرخه در جهان بود که در آگوست 1993 افتتاح شد.

مراحل خرید آسانسور - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
مراحل خرید آسانسور

مراحل خرید یک آسانسور خوب چیست؟ قدم اول در خرید آسانسور چیست؟ برای تامین آسانسور منزلمان باید از چه کسی کمک بگیریم؟ پاسخ سوالات شما در اینجا

کابین آسانسور - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
کابین آسانسور

کابین آسانسور معمولاً اتاقکی فلزی است که در بین یک فضای ریلی قرار می گیرد و همینطور از سیم بکسل و یا طناب فولادی برای جابجایی آن استفاده می شود. این اتاقک به صورت عمودی آویزان بوده و حرکت می کند. در این محفظه مسافر یا بار یا هر دو جای می گیرند.

اخبار بهران

دانستنی آسانسور

مقالات آسانسور و پله برقی