درایو آسانسور چیست ؟ | اینورتر آسانسور خرید درایور آسانسور | مشخصات | قیمت

درایو آسانسور چیست ؟

گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران | مقالات آسانسور | درایو آسانسور

اینورتر یا درایو آسانسور چیست ؟

هر یک از قطعاتی که در آسانسور بکار برده می‌شوند، وظیفه‌ای مجزا و مهم را بر عهده دارند. قطعات آسانسور، به دو دسته الکتریکی و مکانیکی تقسیم‌بندی می‌شوند و قطعات الکتریکی وظیفه انتقال قدرت را بر عهده دارند. نگهداری و تعمیر به موقع قطعات آسانسور، باعث افزایش طول عمر و همچنین راندمان آن‌ها نیز می‌شود. یکی از قطعاتی که در واقع جزو قطعات اصلی آسانسور به شمار می‌آید، درایور آسانسور است! این قطعه، وظیفه تنظیم دور موتور را بر عهده دارد و نبود آن باعث بوجود آمدن مشکلات حادی در آسانسور خواهد شد. برای افزایش راندمان و کارکرد بهتر موتور آسانسور، از این قطعه استفاده می‌شود. استفاده از درایو در آسانسور ها از حرکات سریع و ناگهانی جلوگیری کرده و کنترل دقیق تری بر عملکرد آسانسور ارائه می دهد. درایور آسانسور در واقع قطعه ای مربوط به سیستم فرماندهی آسانسور است.

 

درایو آسانسور- گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
درایو آسانسور- گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران

 

اینورتر یا درایو آسانسور چه کار می کند؟

اینورتر یا درایو مخصوص آسانسور دستگاهی است که برای کنترل ولتاژ و فرکانس موتور های AC در کاربرد های جرثقیل، بالابر، آسانسور و پله برقی و سایر تجهیزاتی که باید در توقف و راه اندازی ضربه و تنش شدید نداشته باشد، استفاده می شود.

 موتور آسانسور نیز انواع مختلفی دارد که هر کدام از آن‌ها عملکرد خاصی دارند و استارت آن‌ها نیز متفاوت است. به عنوان مثال؛ موتور آسانسور تک سرعته تنها دارای یک سرعت است که در هنگام توقف و یا شروع حرکت، لرزش‌هایی را به کابین آسانسور منتقل می‌کند. شما می‌توانید با مطالعه مقاله علت لرزش کابین آسانسور با دلایل این مسئله بیشتر آشنا شوید. درایور آسانسور، با ایجاد یک گردش منظم در موتور آسانسور از وقوع لرزش‌ها به هنگام حرکت جلوگیری می‌کند. تکان‌های بیش از اندازه آسانسور، باعث ایجاد رعب و وحشت در دل مسافران می‌شود؛ اما با نصب این قطعه، حرکت کابین به آرامی و نرمی صورت خواهد گرفت.

| درباره آسانسور بیشتر بدانید ! |

به طور کلی، “درایور” یا “اینورتر” دستگاهی است که سبب بهبود عملکرد آسانسور به هنگام حرکت می‌شود. معمولاً، امروزه شرکت‌های تولید کننده موتور آسانسور این قطعه را در کنار سایر قطعات آسانسور قرار می‌دهند و در قالب پکیج به فروش می‌رسانند تا دیگر نیازی به خرید آن به صورت مجزا و جداگانه نباشد.

انواع درایور آسانسور

درایو آسانسور انواع مختلفی دارد که در این بخش به معرفی و بررسی آن ها می پردازیم:

1.     درایور تابلو فرمان درایودار

2.     درایور تابلو فرمان 2 سرعته

3.     درایور تابلو فرمان VVVF

1. درایور تابلو فرمان درایودار

برخی از تابلو فرمان‌ها، به صورت اورجینال دارای این قطعه هستند که از حرکت‌های ناگهانی جلوگیری می‌کند و باعث افزایش حرکات نرم کابین آسانسور می‌شود. در زمان حرکت بین طبقات، ممکن است سرعت آسانسور دچار تغییراتی شود؛ اما این تغییرات بسیار کم و نامحسوس خواهند بود. شما با خرید این مدل از تابلو فرمان‌ها، به راحتی می‌توانید دور موتور و تکان‌های وارده به کابین آسانسور از جانب موتور را کنترل کنید.

| خرید تابلوفرمان درایودار در فروشگاه اینترنتی بهران|

2. درایور تابلو فرمان 2 سرعته

تابلو فرمان دو سرعته مختص آسانسورهایی است که دارای موتور گیربکس دو سرعته هستند. موتور گیربکس دو سرعته به این صورت کار می‌کند که؛ در ابتدا موتور اولیه و پس از افزایش سرعت، موتور دوم شروع به کار می‌کند و در زمان توقف نیز ابتدا موتور دوم و سپس موتور اول متوقف می‌شوند. در زمان انتقال سرعت بین موتورهای اولیه و ثانویه این مدل از موتورهای گیربکسی، کابین دچار تکان‌هایی می‌شود. این تکان‌ها به هنگام حرکت و توقف آسانسور ممکن است ایجاد شوند. برای جلوگیری از این نوع تکان‌های ناگهانی، از درایور تابلو فرمان دو سرعته استفاده می‌کنند.

 

3. درایور تابلو فرمان VVVf

یکی از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین انواع تابلو فرمان‌های آسانسور، تابلو فرمان VVVF است. درایور آسانسور به راحتی بر روی این نوع از تابلو فرمان قابل نصب خواهد بود. این نوع درایور نیز همانند دو درایور قبلی از تکان‌های وارده به کابین آسانسور جلوگیری می‌کند و سبب حرکت بدون تنش و لرزش آسانسور می‌شود.

این مدل درایور، بین منبع انرژی 3 فاز و شبکه برق آسانسور قرار داده شده و نصب می‌شود. بدین وسیله، ولتاژ و فرکانس بین این دو منبع را کنترل می‌کند. هماهنگی بوجود آمده در این انتقال انرژی، موجب کنترل لرزش‌ها می‌شود و آسانسور به خوبی وظیفه خود را اجرا خواهد کرد. اگر از این مدل درایور استفاده کنید، به هیچ عنوان تکانی را در زمان حرکت آسانسور احساس نخواهید کرد.

 

درایو آسانسور- گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
درایو آسانسور- گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران

 

بیشتر بخوانید:

    مزایای استفاده از درایو آسانسور

    با خرید یک درایو مناسب برای موتور آسانسور می توان از موتور در برابر عوامل آسیب زا محافظت کرد. این امر باعث ارتقای کیفیت حرکت آسانسور و ماندگاری آن می‌شود. استفاده از درایو مزایای زیادی دارد که باعث می شود متقاعد شوید خرید درایو سرمایه گذاری به شمار می‌رود. از دیگر مزایای استفاده از درایو در آسانسور می توان به موارد زیر اشاره کرد:

        • ضربات و تکان‌های شدید کابین آسانسور در حرکت بین طبقات کاهش می‌یابد و باعث آرامش مسافر می شود.

        • با استفاده از درایو و تنظیم سرعت موتور و حرکت آسانسور کارایی موتور بیشتر می شود و باعث استهلاک کمتر آسانسور می‌شود.

        • درایو یا اینورتر آسانسور علاوه بر راه اندازی و توقف نرم، باعث می‌شود تغییر جهت و تغییر دور موتور آسانسور نیز به نرمی انجام شود. درواقع اینورتر به طور کامل از الکترو موتور محافظت می کند.

        • استفاده از درایو باعث می شود جریان برق کمتری از شبکه کشیده شود پس اندازه کنتاکتور ها کوچک تر می شود در نتیجه هزینه ها کمتر و صدای کمتر ایجاد می شود.

        • عدم نیاز به فن خنک کننده در موتور خانه آسانسور و در آسانسورهای دارای تابلو فرمان

        • درایوها میزان ذخیره انرژی را بالا می برند در نتیجه هزینه های برق، تعمیرات و نگهداری کمتر می شود.

        • دارای سیستم حفاظت کامل از موتور و افزایش طول عمر موتور

        • بازدهی بالا، سرعت حرکت بالا نسبت به آسانسور های سنتی تا دو برابر (60 تا 70 متر در دقیقه یعنی 1 تا 1.6 متر بر ثانیه)

      جمع بندی

      درایور آسانسور، از جمله قطعاتی است که جهت افزایش کیفیت و کارایی آن نصب می شود. این قطعه در زمان نصب کابین آسانسور و تابلو فرمان بر روی آسانسور نصب می‌شود و امکان خرید آن به تنهایی برای تابلو فرمان‌هایی که دارای اینورتر نیستند، وجود دارد. این قطعه نیز همانند سایر قطعات آسانسور دچار خرابی و مشکل می‌شود که در صورت مشاهده هر گونه مشکل در حرکت آسانسور، بهتر است ابتدا این قطعه‌ی آسانسور بازرسی و تعمیر گردد. اینورتر برای کنترل بهتر حرکت آسانسور به کار برده می‌شود. همانطور که می‌دانید موتورهای آسانسور در زمان حرکت ممکن است تکان‌های زیادی را بوجود آورند. این قطعه، از تکانه‌های ناگهانی آسانسور جلوگیری می‌کند و سبب حرکت روان‌تر آسانسور می‌شود.

      درایو آسانسور- گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
      درایو آسانسور- گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران

      پیشنهادات مرتبط

      استاندارد پله برقی- گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
      استاندارد پله برقی و همه چیز درباره آن

      پله برقی ها به عنوان یکی از تجهیزات پرکاربرد در اماکن و ساختمان های عمومی به شمار می روند که نقش قابل توجهی در آسان کردن تردد کاربران در میان طبقات مختلف دارند. با وجود آن که این تجهیزات بسیار مفید و کاربردی هستند، اما باید استانداردها و الزامات مربوطه در تولید و راه اندازی این سیستم ها به طور کامل رعایت شوند.

      ریموت آسانسور - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
      ریموت آسانسور

      امروزه وجود مجتمع های چندین طبقه و یا به اصطلاح آسمان خراش ها افزایش پیدا کرده اند. برای راحتی در رفت و آمد به کارگیری آسانسورها ضروری است. گاهی اوقات ساکنین مجتمع به درستی از این بالابرها استفاده نمی کنند. در این شرایط ریموت آسانسور می تواند به کمک مدیران بیاید و از استفاده های بی جا نهایت جلوگیری را به عمل بیاورد.

      لرزش کابین آسانسور - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
      علت لرزش کابین آسانسور

      در طراحی و انتخاب آسانسور یکی از آیتم‌ های اصلی احراز کیفیت، بالا بودن ایمنی آن است که شامل موارد متعددی می‌شود. یکی از نشانه های کاهش ایمنی آسانسور بروز لرزش و صدا در کابین آسانسور بوده که در طولانی مدت سبب خرابی آسانسور و مشکلات ناشی از آن می‌شود تا جایی که ممکن است بسیار خطرآفرین باشد.

      چاه آسانسور- گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
      الزامات چاه آسانسور

      آسانسورها بر حسب تعداد طبقات، ظرفیت و … دارای تحمل وزن متفاوتی هستند و برای طراحی ابعاد آن‌ها، باید فاکتورهای مختلفی را در نظر گرفت. یکی از بخش‌های مهم برای نصب آسانسور در یک ساختمان، چاله آسانسور است؛ رعایت و در نظر گرفتن ضوابط چاله آسانسور و استاندارهای مربوط به نصب آن الزامی و حیاتی است. در این مقاله درباره استاندارد و الزامات چاه آسانسور هر آنچه را که باید بدانید به شما می گوییم.

      پله برقی دوچرخه - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
      پله برقی دوچرخه در تروندهایم نروژ

      ترامپ “Trampe” یک پله برقی مخصوص حمل دوچرخه است که در Brubakken در تروندهایم نروژ قرار دارد. این پله برقی که گاها از آن با نام آسانسور دوچرخه یاد می شود، اولین و تنها آسانسور حمل دوچرخه در جهان بود که در آگوست 1993 افتتاح شد.

      مراحل خرید آسانسور - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
      مراحل خرید آسانسور

      مراحل خرید یک آسانسور خوب چیست؟ قدم اول در خرید آسانسور چیست؟ برای تامین آسانسور منزلمان باید از چه کسی کمک بگیریم؟ پاسخ سوالات شما در اینجا

      اخبار بهران

      دانستنی آسانسور

      مقالات آسانسور و پله برقی